METODYKA
PRACY
Niezbędne do rozpoczęcia pracy
jest przygotowanie następujących materiałów:
1) Wypracuj podstawowe założenia koncepcyjne (np: stworzę
animację typograficzną dz tłem fotograficznym.... , lub zrobię
skrót reportażowy z szkiców opartych na zdjęciach / sztychach z
epoki i grafiki zrealizowanej w opaciu o mapkę z Google itd.).
2) Dokonaj doboru materiału audio, pamiętaj, że:
- możesz wykorzystać cały utwór
lub jakiś jego logiczny fragment (np: zwrotkę)
- jeżeli wykorzystasz lektora, pamiętaj, że oceniany jest ogólny
efekt (ze wskazaniem na wynik prac montażowych), a nie jakość
techniczną materiłów audio self-made.
- możesz dokonać miksu kilku materiałów audio (np: w pracowni,
łącząc je na twardo lub z wyciszeniem w programie montażowym)
- materiał audio najlepiej
przynieść w postaci pliku AIFF, WAV, ewentualnie w postaci MP3.
- pamiętaj, że w
Internecie jest wiele serwisów z muzyką (lub samplami,
ambientami itd.) udostępnianą legalnie i nieodpłatnie do celów
niekomercyjnych (np:
www.freesfx.co.uk/,
freemusicarchive.org/search,
www.bensound.com/royalty-free-music/
, incompetech.com/music/royalty-free/music.html,
www.fesliyanstudios.com/royalty-free-music,
www.cullah.com/discography/, www.purple-planet.com/ free-full.com,
soundsnap.com,
freesfx.co.uk czy
sounddogs.com)
3) Zgromadź potrzebny Ci materiał obrazowy, mogą to być:
- nieruchome grafiki (zdjęcia
itp.) w plikach takich jak: JPEG, PNG, PSD
- animacje, filmy (najlepiej: MOV, MP4), może być to też krótki
materiał na płycie DVD-Video.
- dowolnie stworzone wg. potrzeb materiały graficzne czy
typograficzne w postaci powyższych plików lub takie, które da
się otworzyć posiadanym w pracowni oprogramowaniem (Illustrator
i Photoshop w wersji CS6)
- tworząc takie materiały pamiętaj, że najlepiej by obraz był
bitmapowy w nie mniejszy niż 1280x720 pixeli, a najlepiej
kilkukrotnie większy (umożliwi to jego kadrowanie,
panoramowanie, najazdy itd.)
- nie pozwól jednak by wymagania jakościowe krępowały Twoją
kreatywność, jeżeli chcesz - możesz potrzebne ujęcia "nakręcić"
nawet telefonem komórkowym, ważny jest przede wszystkim pomysł
(nawet najlepsza jakość techniczna nie "uratuje" nudnego
materiału)
- możliwe jest wykonanie na bieżąco niezbędnego materiału
graficznego/typograficznego na zajęciach
4) Zalecane jest uprzednie wykonanie scenariusza (kompletny lub
koncepcyjny) planowanego materiału.
Najpóźniej na tym etapie warto pomyśleć nad wyborem jednej
podstawowej zasady montażowej dla tworzonego klipu. Przydatne mogą
być takie rozwiązania jak np:
- montaż linearny (jedność akcji,
miejsca i czasu np: jedno pomieszczenie, brak retrospektyw)
- montaż synchroniczny (łączy rozgrywające się jednocześnie
wątki np: naprzemiennie śledzi postępy dwóch zawodników
robiących coś w tym samym czasie)
- montaż retrospektywny (zdarzenia z dwóch lub więcej linii
czasowych)
- montaż antytez (zestawia się ujęcia skontrastowanych ze sobą
zdarzeń, postaci, przedmiotów np: lato i zima, chudy i gruby)
- montaż analogii (obiekty lub wydarzenia z sąsiadujących ujęć
wzajemnie się dookreślają i wzmacniają np: metafory, alegorie)
- montaż surrealistyczny (zaprzeczamy logice utartych skojarzeń)
- montaż polifoniczny (bardzo dynamiczny, krótkie ujęcia bez
czasu na refleksję jak np: w teledyskach rockowych)
Raczej zapewne nie zastosujesz "ten minutes takes"... nie w tak
krótkiej formie...
5) Nie zapomnij wyposażyć się na kolejne zajęcia w słuchawki
(dowolne z wtyczką minijack stereo)! Zapewni Ci to komfort pracy i
wdzięczność sąsiadów :-)
6) Pamiętaj o wykonaniu kopii zapasowej (i posiadniu pod tym kątem
odpowiedniego nośnika danych).