Ostatnia aktualizacja:
9 VI 2019 r.
Informacja o zajęciach
Prowadzący
pracownię:
dr hab. Jakub Balicki
Zajęcia odbywają się w sali 119 I p. pawilon B w soboty zjazdowe w
godzinach 18.00 - 20.15.
Kontakt
Oprócz terminów planowych zajęć bywam
uchwytny pod e-mailem: jakub.balicki @
asp.lodz.pl <-
usuń spacje z adresu.
egzaminy lato 2018
SESJA LETNIA 2018/19
EGZAMIN
15 VI 2019 o godzinie 12.30, sala 119
01
POMOCE NAUKOWE
Zapis scenriuszowy (wykład):
pobierz
plik PDF
Historia i techniki drukarskie (wykład): pobierz
plik PDF
Od skanu do druku (wykład): pobierz plik PDF
Przydane miejsce -> strona z gotowymi kawałkami kodu AS
(Flash) www.qba.4x.com.pl/flash
UWAGA!
Od września 2018 r. wtyczka AdobeAIR dla urządzeń pracujących
pod kontrolą systemu Android nie jest już dostępna via Sklep
Google/Play.
W celu jej zainstalowania należy:
• W "Ustawienia" -> "Zabezpieczenia" zezwolić
na instalację aplikacji z nieznanych źródeł.
• Pobrać instalator wtyczki AIR ze strony Adobe (opcja
zalecana) lub skorzystać z rozwiązania niezależnego (bywają i
w sklepie Google/Play).
Najnowsza wersja AIR 4 Android jest do pobrania
stąd:
http://airdownload.adobe.com/air/android/download/25.0.0.134/AdobeAIRAndroid.apk
Do starszych wersji systemu Android archiwum wtyczek jest
pod adresem:
https://helpx.adobe.com/air/kb/archived-air-sdk-version.html
• Zainstalować wtyczkę AdobeAIR.
Dopiero wtedy można uruchomić aplikacje AdobeAIR na
telefonie, tablecie, zegarku, telewizorze,... wyposażonym w
system Google Android.
Tematy ćwiczeń
Ćwiczenia dla studentów I
semestru.
Rekonstrukcja zapisu scenariuszowego:
link.
Przykłady
realizacji.
Klipy wideo do realizacji rekonstrukcji zapisu scenariuszowego i
blankiety scenariuszy do pobrania
tutaj.
Retusz i rozbarwienia:
link.
Przykłady realizacji.
Ćwiczenia dla studentów II
semestru.
Należy zrealizować dwa dowolnie wybrane ćwiczenia (z umieszczonych
poniżej) - jedno w technologii wideo cyfrowego, drugie w postaci
aplikacji na urządzenia mobilne.
TYPOTELEDYSK - MATERIAŁ WIDEO
Zaprojektuj i wykonaj animację inspirowaną fragmentem
wybranego utworu muzycznyego (zawierającym polskojęzyczny wokal).
Kompozycja uzyskanego utworu wizualnego winna tworzyć interesujący
układ typograficzny inspirowany istotnymi cechami utworu (takimi
jak rytm, tempo, dramatyzm, warstwa znaczeniowa tekstu,... itp.),
w tym celu można wykorzystywać dowolne elementy typograficzne
i kontekst graficzny.
Zalecane jest zawarcie w widocznej typografii całego tekstu.
Możliwa jest zmiana oryginalnej pisowni (np: usunięcie
interpunkcji) lub jej wzbogacenie (przykładowo o zapisy
dźwiękonaśladowcze).
Ilość barw dowolna, czas trwania dowolny (zalezany 1-2 minuty).
Pierwszym etapem jest przedstawienie do akceptu 2-4 propozycji
wybranego fragmentu, następnym stworzenie koncepcji graficznej i
przedstawienie jej w postaci scenariusza.
Pliki audio na korekty można przynosić w formatach takich jak
AIFF, AAC, Wave czy MP3.
Do oceny należy przedstawić plik w kontenerze (pliku) MOV lub
MPEG4 zgodny z programem QuickTime Player 7. Zalecany kodek to
H264 + MP3/AAC.
Zalecana jakość to lowHD (HD 720p25 czyli 1280x720 pikseli w 25
fps).
Pamiętaj o umieszczeniu stosownej informacji o autorze/wykonawcy
użytego utworu jak również informocji o sobie (imię i nazwisko
oraz rok).
Materiał można dostarczyć na płycie CD/DVD lub nośniku pamięci
USB.
HASŁO ENCYKLOPEDYCZNE - MATERIAŁ WIDEO
Zaprojektuj i wykonaj animację będącą materiałem dokumentalnym
opartym o hasło z polskojęzycznej wersji Wikipedii. Celem jest
możliwie skuteczne przekazanie informacji. Można tego dokonać
wykorzystując nie tylko typografię i ilustracje, ale również
tworząc animowane diagramy przybliżające opisywane zależności itp.
Zaleca się intensywne (w miarę możliwości) zastępowanie informacji
tekstowej - piktogramiczną.
Materiał może zawierać glos lektora.
W materiale winny być opisane wszystkie żródła informacji, grafik
czy materiału audio.
Finalny plik nie powinien być krótszy niż 2 i dłuższy niż 4
minuty.
Pracę należy rozpocząć od przedstawienia kilku propozycji hasła do
wyboru.
Po jego wykonaniu należy wykonać kopię hasła (tekst, linki,
powiązane ilustracje czy hasła kontekstowe...). Na podstawie tych
plików będzie dokonywana dalsza realizacja.
Kolejnym etapem jest wykonanie i zatwierdzenie w procesie korekt
scenariusza.
Do oceny należy przedstawić plik w kontenerze (pliku) MOV lub
MPEG4 zgodny z programem QuickTime Player 7. Zalecany kodek to
H264 + MP3/AAC.
Zalecana jakość to lowHD (HD 720p25 czyli 1280x720 pikseli w 25
fps).
Materiał winien zawierać ścieżkę audio.
Pamiętaj o umieszczeniu stosownej informacji o źródle materiału
jak również informocji o sobie (imię i nazwisko oraz rok).
Materiał można dostarczyć na płycie CD/DVD lub nośniku pamięci
USB.
PASTISZ ZNANEGO DZIEŁA SZTUKI - APLIKACJA NA URZĄDZENIE MOBILNE
Zaprojektuj i wykonaj interaktywny lub animowany pastisz
rozpoznawalnego dzieła sztuki (malarstwo, rysunek, grafika).
Uzyskany utwór powinien odznaczać się interesującą formą graficzną
i ewentualnie pewną dawką humoru.
Realizacja może mieć postać liniowego materiału wideo, lub
animacji interaktywnej.
Możliwe jest zastosowanie podkładu audio (pamiętaj o umieszczeniu
stosownej informacji o autorze).
Pierwszym etapem jest stworzenie koncepcji i przedstawienie jej w
mapy linków/zależności.
Realizacją winna być aplikacja przeznaczona na urządzenia mobilne
działające pod kontrolą systemu Android (wersja 4 lub nowsza).
Realizacja:
Plik .APK.
Minimalna rozdzielczość nie mniej niż 480x800 pikseli, zalecana
1280x720 pikseli.
Orientacja kadru dowolna.
Zalecany rozmiar pliku poniżej 50 MB.
Materiał można dostarczyć na płycie CD/DVD lub nośniku pamięci
USB.
PROGRAM TEATRALNY - APLIKACJA NA URZĄDZENIE MOBILNE
Zaprojektuj i zrealizuj interaktywny program sztuki teatralnyej,
przedstawienia baletowego lub koncertu.
Finalny program musi zawierać informacje takie jak:
1) listę autorów / wykonawców
2) notkę o autorze / kompozytorze / zespole
3) stopkę z informacjami autorskimi (w tym nazwiskiem studenta i
datą realizacji projektu).
4) ew. skrót narracyjny
Zalecane jest umieszczenie krótkiego fragmentu materiłu audio lub
wideo.
W projekcie należy użyć logotypu (ten można zaprojektować
indywidualnie), nazwy i adresówki istniejącej instytucji (teatru,
festiwalu,...).
Każda aplikacja musi posiadać elektroniczny bilet (informacją o
dacie, godzinie miejscu i fotokodem dostępu).
Należy zwrocić szczególną uwagę na czytelność informacji, logikę
obsługi i konstrukcji menu.
Realizacją winna być aplikacja przeznaczona na urządzenia mobilne
działające pod kontrolą systemu Android (wersja 4 lub nowsza).
Realizacja:
Plik .APK.
Minimalna rozdzielczość nie mniej niż 480x800 pikseli, zalecana
1280x720 pikseli.
Orientacja kadru dowolna.
Zalecany rozmiar pliku poniżej 50 MB.
Materiał można dostarczyć na płycie CD/DVD lub nośniku pamięci
USB.
Wykłady i prezentacje
W trakcie semestru będą odbywały się wykłady i prezentacje
dotyczące następujących zagadnień:
I semestr
• Zapis scenariuszowy (wykład):
pobierz
wykład (aplikacja dla Mac Os X)
• Techniki drukarskie (wykład): historia i technologie:
pobierz w pliku PDF
• Podstawy przygotowalni (skanowanie, obróbka, rozbarwienia -
wykład):
pobierz
slideshow w pliku MOV
i w miarę możliwości:
• Podstawowe techniki w grafice przestrzennej i
wizualizacji - wprowadzenie.
II semestr
• Matte painting:
pobierz plik
PDF.
• Kreacja i montaż cyfrowego materiału wideo (Apple Final Cut /
Adobe Premiere).
• Praca z blueboxem (Apple Final Cut / Adobe Premiere / Adobe
After Effects).
• Podstawowe techniki w grafice przestrzennej i
wizualizacji w technologi rzeczywistości wirtualnej (aplikacja
MAXON Cinema4D, a technologie QuickTime Virtual Reality i
Virtual Reality Markup Language).
Lektury, konspekty
• Wasyl Kandynski - „Punkt linia a płaszczyzna”
• Paul Wells - „Animacja” Wydawnictwa Naukowe PWN S.A.
• Paweł Sitkiewicz - „Polska szkoła Animacji” Wydawnictwo słowo
obraz terytoria Gdańsk 2011
• „Studio Ghibli: Miejsce filmu animowanego w japońskiej kulturze”
- praca zbiorowa Wydawnictwo Kirin 2012 • Giuseppe Cristiano -
„Kurs tworzenia storybordów” A.B.E. Dom Wydawniczy Warszawa 2008
• Mariusz Frukacz - „Rozmowy o animacji: 24 klatki na sekundę”
• Rudolf Arnheim – „Sztuka i percepcja wzrokowa”, Słowo / Obraz
Terytoria, 2004
• Frutiger A. – „Człowiek i jego znaki”, Wydawnictwo Do, 2005
• Robert Bringhurst – „Elementarz stylu w typografii”, Design
Plus, 2007
• Jost Hochuli – „Detal w typografii”, D2D.PL, 2009
Podręczniki do nauki oprogramowania stosowanego w toku zajęć, a w
szczególności:
"Flash MX 2004 Ćwiczenia praktyczne" Daniel Bargieł
podręczniki do Cinema4D
dokumentacja pakietu Cinem4D
podręczniki i dokumentacja do pakietu Cinema4D (również
polskojęzyczna) - znajdują się również na dysku sieciowym "Public"
podręczniki do AppleFinalCutPro - znajdują się na dysku sieciowym
"Public".
Czasopisma:
2+3D
Digit
ComputerArts
C4D Power
.PSD