Pracownia Cyfrowej Obróbki Obrazu
Ostatnia aktualizacja: 9 VI 2019 r.


Informacja o zajęciach
Prowadzący pracownię: dr hab. Jakub Balicki
Zajęcia odbywają się w sali 119 I p. pawilon B w soboty zjazdowe w godzinach 18.00 - 20.15.



Kontakt
Oprócz terminów planowych zajęć bywam uchwytny pod e-mailem:
jakub.balicki @ asp.lodz.pl  <- usuń spacje z adresu.




egzaminy lato 2018

SESJA LETNIA 2018/19


EGZAMIN
15 VI 2019 o godzinie 12.30, sala 119

01





POMOCE NAUKOWE

Zapis scenriuszowy (wykład): pobierz plik PDF

Historia i techniki drukarskie (wykład): pobierz plik PDF

Od skanu do druku (wykład): pobierz plik PDF

Przydane miejsce -> strona z gotowymi kawałkami kodu AS (Flash) www.qba.4x.com.pl/flash

UWAGA!
Od września 2018 r. wtyczka AdobeAIR dla urządzeń pracujących pod kontrolą systemu Android nie jest już dostępna via Sklep Google/Play.
W celu jej zainstalowania należy:
• W "Ustawienia" -> "Zabezpieczenia" zezwolić na instalację aplikacji z nieznanych źródeł.
• Pobrać instalator wtyczki AIR ze strony Adobe (opcja zalecana) lub skorzystać z rozwiązania niezależnego (bywają i w sklepie Google/Play).
Najnowsza wersja AIR 4 Android jest do pobrania stąd:
http://airdownload.adobe.com/air/android/download/25.0.0.134/AdobeAIRAndroid.apk



Do starszych wersji systemu Android archiwum wtyczek jest pod adresem:
https://helpx.adobe.com/air/kb/archived-air-sdk-version.html


• Zainstalować wtyczkę AdobeAIR.
Dopiero wtedy można uruchomić aplikacje AdobeAIR na telefonie, tablecie, zegarku, telewizorze,... wyposażonym w system Google Android.



Tematy ćwiczeń

Ćwiczenia dla studentów I semestru.

Rekonstrukcja zapisu scenariuszowego: link.
Przykłady realizacji.
Klipy wideo do realizacji rekonstrukcji zapisu scenariuszowego i blankiety scenariuszy do pobrania tutaj.

Retusz i rozbarwienia: link.
Przykłady realizacji.





Ćwiczenia dla studentów II semestru.
Należy zrealizować dwa dowolnie wybrane ćwiczenia (z umieszczonych poniżej) - jedno w technologii wideo cyfrowego, drugie w postaci aplikacji na urządzenia mobilne.




TYPOTELEDYSK - MATERIAŁ WIDEO
Zaprojektuj i wykonaj animację inspirowaną fragmentem wybranego utworu muzycznyego (zawierającym polskojęzyczny wokal).
Kompozycja uzyskanego utworu wizualnego winna tworzyć interesujący układ typograficzny inspirowany istotnymi cechami utworu (takimi jak rytm, tempo, dramatyzm, warstwa znaczeniowa tekstu,... itp.), w tym celu można wykorzystywać dowolne elementy typograficzne
i kontekst graficzny.
Zalecane jest zawarcie w widocznej typografii całego tekstu.
Możliwa jest zmiana oryginalnej pisowni (np: usunięcie interpunkcji) lub jej wzbogacenie (przykładowo o zapisy dźwiękonaśladowcze).
Ilość barw dowolna, czas trwania dowolny (zalezany 1-2 minuty).
Pierwszym etapem jest przedstawienie do akceptu 2-4 propozycji wybranego fragmentu, następnym stworzenie koncepcji graficznej i przedstawienie jej w postaci scenariusza.
Pliki audio na korekty można przynosić w formatach takich jak AIFF, AAC, Wave czy MP3.
Do oceny należy przedstawić plik w kontenerze (pliku) MOV lub MPEG4 zgodny z programem QuickTime Player 7. Zalecany kodek to H264 + MP3/AAC.
Zalecana jakość to lowHD (HD 720p25 czyli 1280x720 pikseli w 25 fps).
Pamiętaj o umieszczeniu stosownej informacji o autorze/wykonawcy użytego utworu jak również informocji o sobie (imię i nazwisko oraz rok).
Materiał można dostarczyć na płycie CD/DVD lub nośniku pamięci USB.

HASŁO ENCYKLOPEDYCZNE - MATERIAŁ WIDEO
Zaprojektuj i wykonaj animację będącą materiałem dokumentalnym opartym o hasło z polskojęzycznej wersji Wikipedii. Celem jest możliwie skuteczne przekazanie informacji. Można tego dokonać wykorzystując nie tylko typografię i ilustracje, ale również tworząc animowane diagramy przybliżające opisywane zależności itp. Zaleca się intensywne (w miarę możliwości) zastępowanie informacji tekstowej - piktogramiczną.
Materiał może zawierać glos lektora.
W materiale winny być opisane wszystkie żródła informacji, grafik czy materiału audio.
Finalny plik nie powinien być krótszy niż 2 i dłuższy niż 4 minuty.
Pracę należy rozpocząć od przedstawienia kilku propozycji hasła do wyboru.
Po jego wykonaniu należy wykonać kopię hasła (tekst, linki, powiązane ilustracje czy hasła kontekstowe...). Na podstawie tych plików będzie dokonywana dalsza realizacja.
Kolejnym etapem jest wykonanie i zatwierdzenie w procesie korekt scenariusza.
Do oceny należy przedstawić plik w kontenerze (pliku) MOV lub MPEG4 zgodny z programem QuickTime Player 7. Zalecany kodek to H264 + MP3/AAC.
Zalecana jakość to lowHD (HD 720p25 czyli 1280x720 pikseli w 25 fps).
Materiał winien zawierać ścieżkę audio.
Pamiętaj o umieszczeniu stosownej informacji o źródle materiału jak również informocji o sobie (imię i nazwisko oraz rok).
Materiał można dostarczyć na płycie CD/DVD lub nośniku pamięci USB.



PASTISZ ZNANEGO DZIEŁA SZTUKI - APLIKACJA NA URZĄDZENIE MOBILNE
Zaprojektuj i wykonaj interaktywny lub animowany pastisz rozpoznawalnego dzieła sztuki (malarstwo, rysunek, grafika).
Uzyskany utwór powinien odznaczać się interesującą formą graficzną i ewentualnie pewną dawką humoru.
Realizacja może mieć postać liniowego materiału wideo, lub animacji interaktywnej.
Możliwe jest zastosowanie podkładu audio (pamiętaj o umieszczeniu stosownej informacji o autorze).
Pierwszym etapem jest stworzenie koncepcji i przedstawienie jej w mapy linków/zależności.
Realizacją winna być aplikacja przeznaczona na urządzenia mobilne działające pod kontrolą systemu Android (wersja 4 lub nowsza).
Realizacja:
Plik .APK.
Minimalna rozdzielczość nie mniej niż 480x800 pikseli, zalecana 1280x720 pikseli.
Orientacja kadru dowolna.
Zalecany rozmiar pliku poniżej 50 MB.
Materiał można dostarczyć na płycie CD/DVD lub nośniku pamięci USB.

PROGRAM TEATRALNY - APLIKACJA NA URZĄDZENIE MOBILNE
Zaprojektuj i zrealizuj interaktywny program sztuki teatralnyej, przedstawienia baletowego lub koncertu.
Finalny program musi zawierać informacje takie jak:
1) listę autorów / wykonawców
2) notkę o autorze / kompozytorze / zespole
3) stopkę z informacjami autorskimi (w tym nazwiskiem studenta i datą realizacji projektu).
4) ew. skrót narracyjny
Zalecane jest umieszczenie krótkiego fragmentu materiłu audio lub wideo.
W projekcie należy użyć logotypu (ten można zaprojektować indywidualnie), nazwy i adresówki istniejącej instytucji (teatru, festiwalu,...).
Każda aplikacja musi posiadać elektroniczny bilet (informacją o dacie, godzinie miejscu i fotokodem dostępu).
Należy zwrocić szczególną uwagę na czytelność informacji, logikę obsługi i konstrukcji menu.
Realizacją winna być aplikacja przeznaczona na urządzenia mobilne działające pod kontrolą systemu Android (wersja 4 lub nowsza).
Realizacja:
Plik .APK.
Minimalna rozdzielczość nie mniej niż 480x800 pikseli, zalecana 1280x720 pikseli.
Orientacja kadru dowolna.
Zalecany rozmiar pliku poniżej 50 MB.
Materiał można dostarczyć na płycie CD/DVD lub nośniku pamięci USB.




Wykłady i prezentacje

W trakcie semestru będą odbywały się wykłady i prezentacje dotyczące następujących zagadnień:
I semestr
• Zapis scenariuszowy (wykład): pobierz wykład (aplikacja dla Mac Os X)
• Techniki drukarskie (wykład): historia i technologie: pobierz w pliku PDF
• Podstawy przygotowalni (skanowanie, obróbka, rozbarwienia - wykład): pobierz slideshow w pliku MOV
i w miarę możliwości:
• Podstawowe techniki w grafice przestrzennej i wizualizacji - wprowadzenie.

II semestr
• Matte painting: pobierz plik PDF.
• Kreacja i montaż cyfrowego materiału wideo (Apple Final Cut / Adobe Premiere).
• Praca z blueboxem (Apple Final Cut / Adobe Premiere / Adobe After Effects).
• Podstawowe techniki w grafice przestrzennej i wizualizacji w technologi rzeczywistości wirtualnej (aplikacja MAXON Cinema4D, a technologie QuickTime Virtual Reality i Virtual Reality Markup Language).



Lektury, konspekty

• Wasyl Kandynski - „Punkt linia a płaszczyzna”
• Paul Wells - „Animacja” Wydawnictwa Naukowe PWN S.A.
• Paweł Sitkiewicz - „Polska szkoła Animacji” Wydawnictwo słowo obraz terytoria Gdańsk 2011
• „Studio Ghibli: Miejsce filmu animowanego w japońskiej kulturze” - praca zbiorowa Wydawnictwo Kirin 2012 • Giuseppe Cristiano - „Kurs tworzenia storybordów” A.B.E. Dom Wydawniczy Warszawa 2008
• Mariusz Frukacz - „Rozmowy o animacji: 24 klatki na sekundę”
• Rudolf Arnheim – „Sztuka i percepcja wzrokowa”, Słowo / Obraz Terytoria, 2004
• Frutiger A. – „Człowiek i jego znaki”, Wydawnictwo Do, 2005
• Robert Bringhurst – „Elementarz stylu w typografii”, Design Plus, 2007
• Jost Hochuli – „Detal w typografii”, D2D.PL, 2009

Podręczniki do nauki oprogramowania stosowanego w toku zajęć, a w szczególności:
"Flash MX 2004 Ćwiczenia praktyczne" Daniel Bargieł
podręczniki do Cinema4D
dokumentacja pakietu Cinem4D
podręczniki i dokumentacja do pakietu Cinema4D (również polskojęzyczna) - znajdują się również na dysku sieciowym "Public"
podręczniki do AppleFinalCutPro - znajdują się na dysku sieciowym "Public".

Czasopisma:
2+3D
Digit
ComputerArts
C4D Power
.PSD



Wsparcie techniczne

Jeżeli nie działa Ci poprawnie ta strona lub przylinkowane do niej elementy - możliwe, że potrzebujesz pobrać z internetu i zainstalować (darmowe) programy lub komponenty takie jak...


Katedra Projektowania Graficznego - Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi