Pracownia Wybranych Zagadnienień
z Mediów Cyfrowych


ostatnia aktualizacja: 15 II 2016 r.

STRONA ARCHIWALNA

Sesja zimowa 2015/16 r.

ZALICZENIA 18 I 2016 r. w godzinach zajęć, sala 119
EGZAMIN 1 II 2016 r. godzina 16.30, sala 119

ZAJĘCIA DODATKOWE
nieobligatoryjne

25 I 2016 r. godzina 10.00, sala 119
28 I 2016 r. godzina 10.00, sala 119



Kontakt

Jeżeli z uzasadnionych powodów nie byłeś na zajęciach, a potrzebujesz kontaktu z prowadzącym pracownię - jbalicki @ asp.lodz.pl  <- usuń spacje z adresu.


Miejsce i termin zajęć

Sale 119 i 171 (zwróć uwagę na informację na drzwiach).
Poniedziałek 16.30 - 18.00





Tematy ćwiczeń

Semestr letni



HISTORIA Z JEDNĄ BARWĄ


Celem jest realizacja utworu multimedialnego w postaci animacji składającej się z serii zdjęć. Zdjęcia (koniecznie autorskie) - podstawowo monochromatyczne mogą być poddane reedycji cyfrowej - poprzez dodanie dowolnych elementów zawierających barwę. Elementy barwne mogą być też dodane w sposób manualny (a następnie ponownie zeskanowane, czy sfotografowane). Dozwolone jest też wyizolowanie ze zdjęcia barwnego obszaru barwy, zaś przekształcenie pozostałej części obrazu w monochromatyczny. W całym materiale - elementy barwne winny być w jednym kolorze lub gamie kolorystycznej (np: żółcienie). Jako zdjęcia rozumiane są obrazy uzyskane zarówno techniką fotografii jak i inne obrazy pochodzące ze świata rzeczywistego ale zaczerpnięte w nietypowy sposób (np: poprzez bezpośrednie skanowanie). Uzyskane obrazy nie muszą cechować się figuratywnością czy realizmem. Tematem realizowanej wariacji będzie indywidualnie przydzielone hasło - klucz. Winno się dążyć do syntetycznej, niewerbalnej formy przekazu i unikać dosłownego obrazowania tematu. Zadanie można potraktować zarówno jako sposób przedstawienia hasła jak i polemikę z nim. Utwór winien składać się z serii statycznych obrazów w liczbie od 5 do 20.
Wymagania techniczne:
Czas trwania materiału nie powinien przekraczać 2 minut. Materiał nie powinien posiadać udźwiękowienia.
Do oceny należy przedstawić plik w kontenerze (pliku) MOV lub AVI lub DV lub MP4 zgodny z programem QuickTime Player.
Zalecany kodek to DV (25) lub z H264 (w kontenerze MP4 lub AVI).
Akceptowalny jest też materiał zmasteringowany do postaci DVD-Video.
Materiał można dostarczyć na płycie CD/DVD lub nośniku pamięci USB.



CYFROWY MATTE PAINTING

Należy stworzyć metodami cyfrowymi (np: poprzez użycie skanera lub aparatu cyfrowego i programu do edycji bitmap takiego jak np: Adobe Photoshop czy GIMP) matte painting ilustracji pejzażowej / lub tzw. tła zdjęciowego nadającego się do wykorzystania w filmie lub grze komputerowej. Punktem wyjścia winno być autorskie barwne dzieło studenta wykonane w technologii analogowej (np: obraz olejny, pastela, akwarela itp.) lub cyfrowej (fotografia, najlepiej pejzaż lub wnętrze) zrekomponowane i ewentualnie uzupełnione elementami z innych źródeł - takich jak np: wideo, fotografia, malarstwo cyfrowe....
Uzyskana panorama winna kryć nie mniej niż 180 stopniowe na najlepiej 360 stopniowe pole widzenia w płaszczyźnie horyzontalnej.
Wymagania techniczne:
Efektem finalnym winien być zarówno wydrukowany kompletny barwny matte painting (dłuższy bok 100 cm, wysokość minimum 35 cm, rozmiar w pikselach nie mniej niż 5906 x 2067) jak również jego cyfrowa prezentacja w postaci liniowego materiału wideo (zalecane jest pokazanie ponad 360 stopniowego obrotu tła) lub w postaci interaktywnej - jako obiektu rzeczywistości wirtualnej typu panorama.
Zalecana forma pliku to SWF lub MOV i ewentualnie dystrybucje w postaci aplikacji na platformy Windows, Android i MacOs.
Materiał można dostarczyć na płycie CD/DVD lub nośniku pamięci USB.



Semestr zimowy



MOJA DROGA DO...

Przedstaw w formie interaktywnej opowieści lub porady sposób lub metodę osiągnięcia jakiegoś wcześniej określonego celu (lub celów). Może być to przykładowo przedstawienie Twojej ulubionej techniki tworzenia prac graficznych, malarskich,.... Interaktywność powinna umożliwiać odbiorcy otrzymanie informacji kontekstowej, możliwości kontrolowania tempa otrzymywania informacji (w tym powrotu do wcześniejszego etapu) i ewentualnie wariantowość wyboru celu.
Wymagania techniczne:
Funkcjonalna aplikacja wykonywalna dla systemów Windows / Mac Os X (EXE i APP) i ewentualnie Android (APK). Zalecane jest też dostarczenie pliku SWF i FLA.
Zalecany generator: Adobe Flash.
Zalecany format od 320x240 do 800x600 pixeli.
Materiał można dostarczyć na płycie CD/DVD lub nośniku pamięci USB.



ANIMATIK

Zaprojektuj i wykonaj do poziomu koncepcyjnej formy animowanej jedno lub kilka ujęć tworzących kompleksową indywidualnie wymyśloną historię lub rozpoznawalny fragment znanego motywu (zaczerpniętego np: z literatury czy przysłowia). W opowiadanej historii winien występować bohater lub bohaterowie (nie koniecznie o cechach antropomorficznych). Rozwiązanie winno łączyć autorski materiał wykonany w postaci klasycznych mediów takich jak malarstwo czy rysunek lub ich odpowiedników cyfrowych, z cyfrową fotografią włącznie. Szczególną uwagę należy zwrócić na sposób narracji realizowany poprzez kompozycję kadrów, dynamikę i czas trwania ujęć oraz pracę kamery.
Wymagania techniczne:

Czas trwania materiału powinien mieścić się w zakresie od 1 do 5 minut.
Materiał może posiadać ścieżkę dźwiękową w tym muzykę, efekty czy lektora (wykorzystane nieautorskie elementy winne być czytelnie opisane w tytułówce).
Do oceny należy przedstawić plik w kontenerze (pliku) MOV lub AVi lub DV lub MP4 zgodny z programem QuickTime Player.
Zalecany format MP4 (kodeki H264 + MP3/AAC) Akceptowalny jest też materiał zmasteringowany do postaci DVD-Video.
Materiał można dostarczyć na płycie CD/DVD lub nośniku pamięci USB.





Pomoce naukowe

Formularze scenariusza
4x3 plik PDF: pobierz
4x3 plik JPEG: pobierz
16x9 plik PDF: pobierz
16x9 plik JPEG: pobierz

Przydane miejsce -> strona z gotowymi kawałkami kodu AS (Flash) www.qba.4x.com.pl/flash


Lektury

Książki:

• Wasyl Kandynski - „Punkt linia a płaszczyzna”
• Paul Wells - „Animacja” Wydawnictwa Naukowe PWN S.A.
• Paweł Sitkiewicz - „Polska szkoła Animacji” Wydawnictwo słowo obraz terytoria Gdańsk 2011
• „Studio Ghibli: Miejsce filmu animowanego w japońskiej kulturze” - praca zbiorowa Wydawnictwo Kirin 2012 • Giuseppe Cristiano - „Kurs tworzenia storybordów” A.B.E. Dom Wydawniczy Warszawa 2008
• Mariusz Frukacz - „Rozmowy o animacji: 24 klatki na sekundę”
• Rudolf Arnheim - „Sztuka i percepcja wzrokowa”, Słowo / Obraz Terytoria, 2004
• Frutiger A. - „Człowiek i jego znaki”, Wydawnictwo Do, 2005

Podręczniki do nauki oprogramowania stosowanego w toku zajęć, a w szczególności:
"Flash MX 2004 Ćwiczenia praktyczne" Daniel Bargieł
podręczniki do Cinema4D
dokumentacja pakietu Cinem4D
podręczniki i dokumentacja do pakietu Cinema4D (również polskojęzyczna) - znajdują się również na dysku sieciowym "Public"
podręczniki do AppleFinalCutPro - znajdują się na dysku sieciowym "Public".

Czasopisma:
2+3D
Digit
ComputerArts
C4D Power
.PSD

Dział tutoriali on-line znajduje się pod adresem: qba.4x.com.pl/tutoriale.

Dział konspektów do wykładów on-line znajduje się pod adresem: qba.4x.com.pl/konspekty.

Baza odnośników do stron tematycznie zgodnych z poruszanymi w toku nauki zagadnieniami: qba.4x.com.pl/linki.

Pomoce naukowe (w tym polskojęzyczne tutoriale, ćwiczenia i skrótowe instrukcje obsługi do programów takich jak Adobe Illustrator, Adobe Photoshop, Adobe ImageReady, Maxon Cinema4d, Apple Final Cut Pro, Apple QuickTime Pro, Macromedia Flash MX i innych) przydatne przy realizacji ćwiczeń semestralnych i nie tylko można znale tutaj.




  Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi