Pracownia Projektowania
Form Multimedialnych
Multimedia Forms
Design Studio
Gdzie
i kiedy...
Where and when?
Zajęcia prowadzone są
w sali 119, budynek główny przy ul. Wojska Polskiego 121, piętro
pierwsze, skrzydło B.
Our course takes place in studio number 119, the main
building of the Academy, Wojska Polskiego 121 street, the first
floor, wing B.
Przykłady realizacji semestralnych i dyplomowych w serwisie
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UCGDf0c0FYrEbsnTfXK99q2A/videos
Examples of students' projects on YouTube channel: https://www.youtube.com/channel/UCGDf0c0FYrEbsnTfXK99q2A/videos
Pracownia znajduje się w strukturach Instytutu Projektowania
Graficznego, Wydziału Sztuk Projektowych (www.asp.lodz.pl/index.php/pl/wsp2-home)
Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi (www.asp.lodz.pl). Z powodu
niesprawności (problemy techniczne, nieaktualne lub brakujące
dane....) internetowej strony Uczelni więcej informacji można
znaleźć pod linkiem: www.grafikaprojektowa.pl/
The studio is part of the Institute of Graphic Design at
the Academy. Website: www.asp.lodz.pl/index.php/pl/wsp2-home
Website for graphic design: www.grafikaprojektowa.pl/
Pracownię
prowadzą: dr hab. Jakub Balicki prof. uczelni i mgr Daria Łuka.
Lecturers in the course are Professor Jakub Balicki and
Daria Łuka.
Z czym od strony problematyki projektowej i realizacyjnej
spotkasz się w pracowni:
Projektowanie i realizacja kinetycznej grafiki i animacji
reklamowych do etapu uzyskania materiałów cyfrowego wideo (MP4)
czy animacji w formacie GIF.
Projektowanie i prototypowanie aplikacji na komputery i
urządzenia mobilne do poziomu wdrożeń czy funkcjonalnych makiet
na środowiskach docelowych.
Oprogramowanie
z jakim się spotkasz.
Obligatoryjnie:
Adobe Premiere, Adobe After Effects, Adobe Encoder, Audacity,
Adobe Animate + AS3 lub/i Unity + C#
Dodatkowo:
Avidemux,
Adobe Photoshop, Adobe Ilustrator, Maxon Cinema4D, BMD DaVinci
Resolve, Apple Final Cut Pro,...
In the studio, we do:
Kinetic graphic design
Motion design
Animated advertisements
Working prototypes of desktop and mobile apps
Software we work with: Adobe Premiere Adobe After Effects Adobe
Encoder Audacity Adobe Animate + AS3 or Unity + C# Sometimes:
Avidemux, Adobe Photoshop, Adobe Illustrator, Maxon Cinema4D,
BMD DaVinci Resolve, Apple Final Cut Pro,...
Kontakt
Kontakt do prowadzących
pracownię: jakub.balicki@asp.lodz.pl
i daria.luka@asp.lodz.pl
Our emails: jakub.balicki@asp.lodz.pl
& daria.luka@asp.lodz.pl
Zadania semestralne
na rok akademicki 2023-2024
SEMESTR
LETNI 2023/2024
ZADANIE
dla studentów II roku Projektowania Graficznego
i studentów Nowych Mediów (studiujących pierwszy rok w
pracowni)
Zaprojektuj i zrealizuj zestaw reklamowo-informacyjnych treści
audiowizualnych. W oparciu o działalność jednej z pracowni
specjalistycznych IPG (szczegóły w etapie 1).
Zadanie realizowane w grupach 2 lub 3 osobowych.
Istotna jest czytelność, dynamiczność jak i spójność
stylistyczna zrealizowanych materiałów.
Wykorzystaj w nich logotyp ASP , logotyp IPG (link) i
ewentualnie logotyp pracowni. W/w składniki mogą być kinetyczną
interpretacją wzorców.
Pliki źródłowe loga ASP znajdziesz pod linkami:
https://www.asp.lodz.pl/images/do-pobrania/logo-asp-do-dzialan-promocyjnych_1c5ea.zip
i
https://www.asp.lodz.pl/images/do-pobrania/logo-asp-wersja-podstawowa-znak-sygnet_da73d.zip
Do udźwiękowienia zalecane jest wykorzystanie materiałów audio z
baz muzyki opłaconych przez uczelnię (informacja poniżej), lub
autorskiej czy darmowej (w dwóch pozostałych wypadkach należy
wraz z materiałami wideo dostarczyć informacje autorskie dot.
w/w treści w pliku .TXT towarzyszącym .MP4).
Pliki wideo winny być zgodne z odtwarzaczami VLC Media Player 3
lub nowszym i Apple QuickTime Player 9 lub nowszym.
ETAP 1
MOODBOARD
Wybierz jedną z pracowni specjalistycznych Instytutu
Projektowania Graficznego ASP w Łodzi mającą swoje miejsce w
planie studiów II stopnia (magisterskich). Zbierz materiały
zawierające informację o jej nazwie, prowadzącym(cych),
lokalizacji (sala). Zorientuj się w jej specyfice i zakresie
poruszanej problematyki. Uzyskaj materiał dokumentujący
przykładowe realizacje. Upewnij się czy pracownia nie posiada
przypadkiem własnego logotypu, profili na mediach
społecznościowych itp.
Uzyskane materiały zaprezentuj na moodboardzie (70x100cm, układ
pionowy, format PDF, zalecana rozdzielczość składników
bitmapowych minimum 150 dpi).
TERMIN I METODA DOSTARCZENIA REALIZACJI
Do końca dnia 13 marca 2024 r. wyślij czytelnie opisany e-mail
na adresy: jakub.balicki@asp.lodz.pl i daria.luka@asp.lodz.pl
zawierający link (aktywny do minimum 17 marca 2024 r.) do
pobrania archiwum .ZIP zawierającego plik .PDF z moodboardem.
ETAP 2
ANIMACJA INFORMACYJNA
Zaprojektuj i zrealizuj animację informacyjną prezentującą
wybraną pracownię. Wykorzystaj dane zebrane przy okazji
przygotowania MOODBOARD-u. Uzyskaj udźwiękowioną animację w
pliku .MP4 (kadr 1920x1080 pikseli poziomy, czas trwania od 30
sekund do 3 minut.
TERMIN I METODA DOSTARCZENIA REALIZACJI
Do końca dnia 22 maja 2024 r. wyślij czytelnie opisany e-mail na
adresy: jakub.balicki@asp.lodz.pl i daria.luka@asp.lodz.pl
zawierający link (aktywny do minimum 27 maja 2024 r.) do
pobrania archiwum ZIP zawierającego plik .MP4 z materiałem wideo
z etapu 2.
ETAP 3
SHORT REKLAMOWY
Zaprojektuj i zrealizuj animację promocyjną reklamującą materiał
wideo z etapu 2.
Uzyskaj udźwiękowioną animację w pliku .MP4 (kadr 1920x2400 lub
1080x1350 pikseli pionowy, czas trwania od 10 do 20 sekund).
TERMIN I METODA DOSTARCZENIA REALIZACJI
Do końca dnia 7 czerwca 2024 r. wyślij czytelnie opisany e-mail
na adresy: jakub.balicki@asp.lodz.pl i daria.luka@asp.lodz.pl
zawierający link (aktywny do minimum 12 czerwca 2024 r.) do
pobrania archiwum ZIP zawierającego plik .MP4 z shortem
reklamowym.
AUDIO
W chwili obecnej ASP ma podpisane umowy z Universal Production
Music i Paris Music umożliwiające korzystanie studentom
nieodpłatnie z ich zasobów. W tym celu należy wysłać link do
utworu oraz skrótowy jego opis na adres jakub.balicki@asp.lodz.pl.
W/w treści audio można wykorzystywać wyłącznie na potrzeby
zadań realizowanych dla ASP w Łodzi. Proszę pamiętać, że
treści widoczne w w/w bazach muzyki nie są dostępne tam bez
ograniczenia czasowego.
ZADANIE
dla studentów II roku Projektowania Graficznego
realizujących dyplom.
Realizacja zatwierdzonego tematu dyplomowego w toku korekt.
Przewidywany jest co najmniej jeden obowiązkowy przegląd w
trakcie semestru.
ZADANIE
dla studentów Grafiki (pracownia do wyboru)
Aplikacja RKO na urządzenie mobilne
ETAP 1
Stwórz funkcjonalną makietę aplikacji zawierającą ekran główny i
trzy ekrany robocze przełączane przyciskiem. Warstwa graficzna
powinna być maksymalnie uproszczona i nie gra roli na tym etapie
zadania.
ETAP 2
Zmodyfikuj wcześniej stworzony szkielet aplikacji tak aby ekrany
robocze przewijały się za pomocą swipe, dodaj wysuwany ekran
menu lub menu scrollowane (może być opcją "pan").
ETAP 3
Zmodyfikuj wcześniej opracowany szkielet tak aby zawierał on
audio oraz możliwość jego podstawowej kontroli.
TERMIN I METODA DOSTARCZENIA REALIZACJI
Przejście do etapu 4. warunkowane jest dostarczeniem
kompletu rozwiązań z etapów 1-3 wraz z nagraniami ekranowymi.
Pliki winny być opisane wg metody: etap_1_imie_nazwisko.apk,
etap_1_imie_nazwisko.mp4
Zalecane jest ukończenie etapów 1-3 do końca marca 2024 r.
ETAP 4
Zaprojektuj warstwę graficzną oraz ścieżkę użytkownika do
aplikacji służącej jako pomoc dla osób udzielających pierwszej
pomocy przedmedycznej - resuscytacji krążeniowo-oddechowej
(dalej zwaną RKO). Uzyskaj łatwy w odbiorze instruktarz dla
osoby, która nie jest zawodowym ratownikiem, lekarzem itp. Nie
przechodziła też wcześniej specjalistycznego szkolenia. Czyli
jest przeciętną osobą przebywającą na terenie RP (wiek od
nastolatka wzwyż, zakładana jest znajomość języka polskiego w
mowie i piśmie).
TERMIN I METODA DOSTARCZENIA REALIZACJI
Termin realizacji do końca dnia: 5 kwietnia 2024 r.
Forma dostarczenia: Wyślij czytelnie opisany e-mail na adresy: jakub.balicki@asp.lodz.pl i daria.luka@asp.lodz.pl
zawierający link (aktywny do minimum 9 kwietnia 2024 r.) do
pobrania pliku PDF prezentującą projekt oraz ścieżkę użytkownika
w formacie 70x100 cm (układ pionowy, litery zamienione na
ścieżki/krzywe lub załączone fonty).
Plik należy
nazwać: imie_nazwisko.pdf
ETAP 5
Wykonaj funkcjonalną makietę aplikacji działającą na środowisku
docelowym (Android) w oparciu o wykonany w etapie 4. projekt.
TERMIN I METODA DOSTARCZENIA REALIZACJI
Termin realizacji do końca dnia: 14 czerwca 2024 r.
Forma dostarczenia: Wyślij czytelnie opisany e-mail na adresy: jakub.balicki@asp.lodz.pl i daria.luka@asp.lodz.pl
zawierający link (aktywny do minimum do dnia 18 czerwca 2024 r.)
do pobrania archiwum ZIP zawierającego:
- Plik APK z instalerem aplikacji funkcjonującej w systemie
Google Android 6 lub nowszego. Plik należy nazwać:
imie_nazwisko.apk
- Nagranie ekranowe aplikacji. Materiał wideo w pliku MP4
(zgodnym z odtwarzaczami VLC Media Player 3 lub nowszym i Apple
QuickTime Player 9 lub nowszym). Plik należy nazwać:
imie_nazwisko.mp4
- Plik PDF z planszą prezentującą projekt oraz ścieżkę
użytkownika w formacie 70x100 cm (układ pionowy, litery
zamienione na ścieżki/krzywe lub załączone fonty). Plik należy
nazwać: imie_nazwisko.pdf
Plik archiwum .ZIP nazwij: imie_nazwisko.ZIP.
Przykłady
podobnych rozwiązań:
https://www.youtube.com/watch?v=dfCPLGdPe0M
https://www.youtube.com/shorts/mmL48EuX_TA
https://www.youtube.com/watch?v=dWEoIv5mYdE
https://www.youtube.com/watch?v=1pqJmmUf49I
https://www.youtube.com/shorts/LBKwz7hRINc
AUDIO
W chwili obecnej ASP ma podpisane umowy z Universal Production
Music i Paris Music umożliwiające korzystanie studentom
nieodpłatnie z ich zasobów. W tym celu należy wysłać link do
utworu oraz skrótowy jego opis na adres jakub.balicki@asp.lodz.pl.
W/w treści audio można wykorzystywać wyłącznie na potrzeby
zadań realizowanych dla ASP w Łodzi. Proszę pamiętać, że
treści widoczne w w/w bazach muzyki nie są dostępne tam bez
ograniczenia czasowego.
ZADANIE
dla studentów Nowych
Mediów (studiujących drugi rok w pracowni)
Preprodukcja gry komputerowej i materiały prezentacyjne.
ETAP 1
Zaprojektuj pięć kinetycznych składników gry zręcznościowej:
bohatera (postać sterowana przez gracza), dwóch NPCów
(pozytywnego i negatywnego), 2 składniki interreagujące
(pozytywnie lub negatywnie np: zbierane życie, bonus, pułapka
redukująca żywotność bohatera,...). Uwzględnij fazy ruchu
(przemieszczanie), efekty interakcji (np. kolizji). Na egzamin i
przegląd zaprezentuj sprite-sheet przedstawiający fazy ruchu
(zakłada się animację poklatkową o niskim fps - maksymalnie 10
kl/sec) i zdarzeń każdej z postaci (plik PDF, 70x100 cm,
pionowy).
TERMIN I METODA
DOSTARCZENIA REALIZACJI
Termin realizacji do końca dnia: 5 kwietnia 2024 r.
Forma dostarczenia: Wyślij czytelnie opisany e-mail na adresy:
jakub.balicki@asp.lodz.pl i
daria.luka@asp.lodz.pl
zawierający link (aktywny do minimum 9 kwietnia 2024 r.) do
pobrania pliku PDF prezentującą projekt oraz ścieżkę
użytkownika w formacie 70x100 cm (układ pionowy, litery
zamienione na ścieżki/krzywe lub załączone fonty).
Plik należy
nazwać: imie_nazwisko.pdf
ETAP 2
Dostarcz wideo z prezentacją zapętlonych zdarzeń ze sprite'ów.
Plik MP4 w jakości 1920x1080 (poziomy).
Plik wideo winien być zgodny z
odtwarzaczami VLC Media Player 3 lub nowszym i Apple QuickTime
Player 9 lub nowszym.
TERMIN I METODA DOSTARCZENIA REALIZACJI
Termin realizacji do końca dnia: 5 kwietnia 2024 r.
Forma dostarczenia: Wyślij czytelnie opisany e-mail na adresy:
jakub.balicki@asp.lodz.pl i daria.luka@asp.lodz.pl
zawierający link (aktywny do minimum 9 kwietnia 2024 r.) do
pobraniaa pliku .MP4 w archiwum .ZIP.
Pliki należy
nazwać: imie_nazwisko.MP4 i imie_nazwisko.ZIP.
ETAP 3
Zbuduj interaktywną (zalecane) lub animowaną makietę jednego
levelu gry wykorzystując uprzedni zaprojektowany sprite'y. Winna
być ona udźwiękowiona.
W wypadku makiety wideo należy dostarczyć plik MP4
(rozdzielczość minimalna 550x400 w pionie lub poziomie,
maksymalna 1280x720 w pionie lub poziomie).
W wypadku makiety interaktywnej należy dostarczyć plik instalera
aplikacji (na środowisko stacjonarne Windows / macOS lub mobilne
Android), oraz nagranie ekranowe w formacie MP4 (zalecana
rozdzielczość 1280x720 w pionie lub poziomie). Jeżeli swoją
interaktywną makietę realizujesz w Adobe Animate to miło
widziane będzie dostarczenie też pliku .SWF.
TERMIN I
METODA DOSTARCZENIA REALIZACJI
Termin realizacji
do końca dnia: 14 czerwca 2024 r.
Forma dostarczenia: Wyślij czytelnie opisany e-mail na
adresy: jakub.balicki@asp.lodz.pl
i daria.luka@asp.lodz.pl
zawierający link (aktywny do minimum do dnia 18 czerwca
2024 r.) do pobrania archiwum ZIP
zawierającego:Wszystkie składniki będące efektem
realizacji etapów 1, 2 i 3.
Plik archiwum .ZIP
nazwij: imie_nazwisko.ZIP.
AUDIO
W chwili obecnej ASP ma podpisane umowy z Universal Production
Music i Paris Music umożliwiające korzystanie studentom
nieodpłatnie z ich zasobów. W tym celu należy wysłać link do
utworu oraz skrótowy jego opis na adres jakub.balicki@asp.lodz.pl.
W/w treści audio można wykorzystywać wyłącznie na potrzeby
zadań realizowanych dla ASP w Łodzi. Proszę pamiętać, że
treści widoczne w w/w bazach muzyki nie są dostępne tam bez
ograniczenia czasowego.
Materiały
pomocnicze
Przykładowe filmy
prezentujące stopień powiązania zapisów
scenariuszowych z finalnie dystrybuowanymi
materiałami:
Jabberwocky: www.youtube.com/watch?v=fkcg3hKEP0Y
lub www.youtube.com/watch?v=fKWGVgPZQfw
Yellow Submarine (link ważny ograniczony czasowo):
....
Analogowe i cyfrowe wideo (slajdy wykładu): plik
PDF
Harmonogram
13 lutego - podanie nowego zadania - Jakub Balicki
20 lutego - Daria Łuka
27 lutego - Jakub Balicki
5 marca - Jakub Balicki
12 marca - Jakub Balicki
19 marca - Daria Łuka
26 marca - Jakub Balicki
9 kwietnia
- Jakub Balicki
16 kwietnia - Jakub Balicki
23 kwietnia - Daria Łuka
7 maja -
14 maja -
21 maja -
28 maja -
4 czerwca - ostatni dzień zajęć -
Sesja
letnia 2023/2024
Jeszcze nie
ustalono.
Lektury obowiązkowe i takie w
miarę potrzeb :-)
Książki:
• Wasyl Kandynski - „Punkt linia a płaszczyzna”
• Paul Wells - „Animacja” Wydawnictwa Naukowe PWN S.A.
• Paweł Sitkiewicz - „Polska szkoła Animacji” Wydawnictwo słowo
obraz terytoria Gdańsk 2011
• „Studio Ghibli: Miejsce filmu animowanego w japońskiej
kulturze” - praca zbiorowa Wydawnictwo Kirin 2012
• Giuseppe Cristiano - „Kurs tworzenia storybordów” A.B.E. Dom
Wydawniczy Warszawa 2008
• Mariusz Frukacz - „Rozmowy o animacji: 24 klatki na sekundę”
• Rudolf Arnheim – „Sztuka i percepcja wzrokowa”, Słowo / Obraz
Terytoria, 2004
• Frutiger A. – „Człowiek i jego znaki”, Wydawnictwo Do, 2005
• Robert Bringhurst – „Elementarz stylu w typografii”, Design
Plus, 2007
• Jost Hochuli – „Detal w typografii”, D2D.PL, 2009
Linki:
skrócona instrukcja do Blackmagicdesign DaVinci (PL): http://qba.4x.com.pl/davinci/
dokumentacja do Adobe Premiere on-line (PL / ENG): https://helpx.adobe.com/pl/support/premiere-pro.html
dokumentacja do Adobe AfterEffects on-line (PL / ENG): https://helpx.adobe.com/pl/support/after-effects.html
dokumentacja do Adobe Media Encoder on-line (PL / ENG): https://helpx.adobe.com/pl/support/media-encoder.html
dokumentacja do Adobe Animate on-line (PL / ENG): https://helpx.adobe.com/pl/support/animate.html
nauka języka ActionScript 3.0 (PL): https://help.adobe.com/pl_PL/as3/learn/index.html
dokumentacja do Adobe Photoshop on-line (PL / ENG): https://helpx.adobe.com/pl/support/photoshop.html
dokumentacja do Adobe Illustrator on-line (PL / ENG): https://helpx.adobe.com/pl/illustrator/user-guide.html
podręcznik do Adobe Illustrator CS3 (PL): https://www.adobe.com/support/documentation/archived_content/pl/illustrator/cs3/illustrator_cs3_help.pdf
skrócony podręcznik do Final Cut Pro X (PL): pobierz
plik PDF
angielskojęzyczny podręcznik do Final Cut Pro X na stronie
producenta (ENG): pobierz
plik PDF