Pracownia Projektowania
Form Multimedialnych
Multimedia Forms
Design Studio





Gdzie i kiedy...
Where and when?

Zajęcia prowadzone są w sali 119, budynek główny przy ul. Wojska Polskiego 121, piętro pierwsze, skrzydło B.
Our course takes place in studio number 119, the main building of the Academy, Wojska Polskiego 121 street, the first floor, wing B.

Przykłady realizacji semestralnych i dyplomowych w serwisie YouTube: https://www.youtube.com/channel/UCGDf0c0FYrEbsnTfXK99q2A/videos
Examples of students' projects on YouTube channel: https://www.youtube.com/channel/UCGDf0c0FYrEbsnTfXK99q2A/videos

Pracownia znajduje się w strukturach Instytutu Projektowania Graficznego, Wydziału Sztuk Projektowych (www.asp.lodz.pl/index.php/pl/wsp2-home) Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi (www.asp.lodz.pl). Z powodu niesprawności (problemy techniczne, nieaktualne lub brakujące dane....) internetowej strony Uczelni więcej informacji można znaleźć pod linkiem: www.grafikaprojektowa.pl/
The studio is part of the Institute of Graphic Design at the Academy. Website: www.asp.lodz.pl/index.php/pl/wsp2-home Website for graphic design: www.grafikaprojektowa.pl/

Pracownię prowadzą: dr hab. Jakub Balicki prof. uczelni i mgr Daria Łuka.
Lecturers in the course are Professor Jakub Balicki and Daria Łuka.

Z czym od strony problematyki projektowej i realizacyjnej spotkasz się w pracowni:
Projektowanie i realizacja kinetycznej grafiki i animacji reklamowych do etapu uzyskania materiałów cyfrowego wideo (MP4) czy animacji w formacie GIF.
Projektowanie i prototypowanie aplikacji na komputery i urządzenia mobilne do poziomu wdrożeń czy funkcjonalnych makiet na środowiskach docelowych.
Oprogramowanie z jakim się spotkasz.
Obligatoryjnie:
Adobe Premiere, Adobe After Effects, Adobe Encoder, Audacity, Adobe Animate + AS3 lub/i Unity + C#
Dodatkowo:
Avidemux, Adobe Photoshop, Adobe Ilustrator, Maxon Cinema4D, BMD DaVinci Resolve, Apple Final Cut Pro,...
In the studio, we do:
Kinetic graphic design
Motion design
Animated advertisements
Working prototypes of desktop and mobile apps
Software we work with: Adobe Premiere Adobe After Effects Adobe Encoder Audacity Adobe Animate + AS3 or Unity + C# Sometimes: Avidemux, Adobe Photoshop, Adobe Illustrator, Maxon Cinema4D, BMD DaVinci Resolve, Apple Final Cut Pro
,...


Kontakt

Kontakt do prowadzących pracownię:  jakub.balicki@asp.lodz.pl i daria.luka@asp.lodz.pl
Our emails: jakub.balicki@asp.lodz.pl & daria.luka@asp.lodz.pl





Zadania semestralne

na rok akademicki 2023-2024




SEMESTR LETNI 2023/2024

ZADANIE
dla studentów II roku Projektowania Graficznego
i studentów Nowych Mediów (studiujących pierwszy rok w pracowni)


Zaprojektuj i zrealizuj zestaw reklamowo-informacyjnych treści audiowizualnych. W oparciu o działalność jednej z pracowni specjalistycznych IPG (szczegóły w etapie 1).
Zadanie realizowane w grupach 2 lub 3 osobowych.
Istotna jest czytelność, dynamiczność jak i spójność stylistyczna zrealizowanych materiałów.
Wykorzystaj w nich logotyp ASP , logotyp IPG (link) i ewentualnie logotyp pracowni. W/w składniki mogą być kinetyczną interpretacją wzorców.
Pliki źródłowe loga ASP znajdziesz pod linkami:
https://www.asp.lodz.pl/images/do-pobrania/logo-asp-do-dzialan-promocyjnych_1c5ea.zip
i
https://www.asp.lodz.pl/images/do-pobrania/logo-asp-wersja-podstawowa-znak-sygnet_da73d.zip
Do udźwiękowienia zalecane jest wykorzystanie materiałów audio z baz muzyki opłaconych przez uczelnię (informacja poniżej), lub autorskiej czy darmowej (w dwóch pozostałych wypadkach należy wraz z materiałami wideo dostarczyć informacje autorskie dot. w/w treści w pliku .TXT towarzyszącym .MP4).
Pliki wideo winny być zgodne z odtwarzaczami VLC Media Player 3 lub nowszym i Apple QuickTime Player 9 lub nowszym.

ETAP 1
MOODBOARD
Wybierz jedną z pracowni specjalistycznych Instytutu Projektowania Graficznego ASP w Łodzi mającą swoje miejsce w planie studiów II stopnia (magisterskich). Zbierz materiały zawierające informację o jej nazwie, prowadzącym(cych), lokalizacji (sala). Zorientuj się w jej specyfice i zakresie poruszanej problematyki. Uzyskaj materiał dokumentujący przykładowe realizacje. Upewnij się czy pracownia nie posiada przypadkiem własnego logotypu, profili na mediach społecznościowych itp.
Uzyskane materiały zaprezentuj na moodboardzie (70x100cm, układ pionowy, format PDF, zalecana rozdzielczość składników bitmapowych minimum 150 dpi).

TERMIN I METODA DOSTARCZENIA REALIZACJI
Do końca dnia 13 marca 2024 r. wyślij czytelnie opisany e-mail na adresy: jakub.balicki@asp.lodz.pl i daria.luka@asp.lodz.pl zawierający link (aktywny do minimum 17 marca 2024 r.) do pobrania archiwum .ZIP zawierającego plik .PDF z moodboardem.

ETAP 2
ANIMACJA INFORMACYJNA
Zaprojektuj i zrealizuj animację informacyjną prezentującą wybraną pracownię. Wykorzystaj dane zebrane przy okazji przygotowania MOODBOARD-u. Uzyskaj udźwiękowioną animację w pliku .MP4 (kadr 1920x1080 pikseli poziomy, czas trwania od 30 sekund do 3 minut.

TERMIN I METODA DOSTARCZENIA REALIZACJI
Do końca dnia 22 maja 2024 r. wyślij czytelnie opisany e-mail na adresy: jakub.balicki@asp.lodz.pl i daria.luka@asp.lodz.pl zawierający link (aktywny do minimum 27 maja 2024 r.) do pobrania archiwum ZIP zawierającego plik .MP4 z materiałem wideo z etapu 2.


ETAP 3
SHORT REKLAMOWY
Zaprojektuj i zrealizuj animację promocyjną reklamującą materiał wideo z etapu 2.
Uzyskaj udźwiękowioną animację w pliku .MP4 (kadr 1920x2400 lub 1080x1350 pikseli pionowy, czas trwania od 10 do 20 sekund).

TERMIN I METODA DOSTARCZENIA REALIZACJI
Do końca dnia 7 czerwca 2024 r. wyślij czytelnie opisany e-mail na adresy: jakub.balicki@asp.lodz.pl i daria.luka@asp.lodz.pl zawierający link (aktywny do minimum 12 czerwca 2024 r.) do pobrania archiwum ZIP zawierającego plik .MP4 z shortem reklamowym.


AUDIO
W chwili obecnej ASP ma podpisane umowy z Universal Production Music i Paris Music umożliwiające korzystanie studentom nieodpłatnie z ich zasobów. W tym celu należy wysłać link do utworu oraz skrótowy jego opis na adres jakub.balicki@asp.lodz.pl. W/w treści audio można wykorzystywać wyłącznie na potrzeby zadań realizowanych dla ASP w Łodzi. Proszę pamiętać, że treści widoczne w w/w bazach muzyki nie są dostępne tam bez ograniczenia czasowego.







ZADANIE
dla studentów II roku Projektowania Graficznego realizujących dyplom.


Realizacja zatwierdzonego tematu dyplomowego w toku korekt.
Przewidywany jest co najmniej jeden obowiązkowy przegląd w trakcie semestru.






ZADANIE
dla studentów Grafiki (pracownia do wyboru)
 

Aplikacja RKO na urządzenie mobilne

ETAP 1
Stwórz funkcjonalną makietę aplikacji zawierającą ekran główny i trzy ekrany robocze przełączane przyciskiem. Warstwa graficzna powinna być maksymalnie uproszczona i nie gra roli na tym etapie zadania.

ETAP 2
Zmodyfikuj wcześniej stworzony szkielet aplikacji tak aby ekrany robocze przewijały się za pomocą swipe, dodaj wysuwany ekran menu lub menu scrollowane (może być opcją "pan").

ETAP 3
Zmodyfikuj wcześniej opracowany szkielet tak aby zawierał on audio oraz możliwość jego podstawowej kontroli.


TERMIN I METODA DOSTARCZENIA REALIZACJI
Przejście do etapu 4. warunkowane jest dostarczeniem kompletu rozwiązań z etapów 1-3 wraz z nagraniami ekranowymi. Pliki winny być opisane wg metody: etap_1_imie_nazwisko.apk, etap_1_imie_nazwisko.mp4
Zalecane jest ukończenie etapów 1-3 do końca marca 2024 r.
 
ETAP 4
Zaprojektuj warstwę graficzną oraz ścieżkę użytkownika do aplikacji służącej jako pomoc dla osób udzielających pierwszej pomocy przedmedycznej - resuscytacji krążeniowo-oddechowej (dalej zwaną RKO). Uzyskaj łatwy w odbiorze instruktarz dla osoby, która nie jest zawodowym ratownikiem, lekarzem itp. Nie przechodziła też wcześniej specjalistycznego szkolenia. Czyli jest przeciętną osobą przebywającą na terenie RP (wiek od nastolatka wzwyż, zakładana jest znajomość języka polskiego w mowie i piśmie).


TERMIN I METODA DOSTARCZENIA REALIZACJI
Termin realizacji do końca dnia:
5 kwietnia 2024 r.
Forma dostarczenia: Wyślij czytelnie opisany e-mail na adresy: jakub.balicki@asp.lodz.pl i daria.luka@asp.lodz.pl zawierający link (aktywny do minimum 9 kwietnia 2024 r.) do pobrania pliku PDF prezentującą projekt oraz ścieżkę użytkownika w formacie 70x100 cm (układ pionowy, litery zamienione na ścieżki/krzywe lub załączone fonty).
Plik należy nazwać: imie_nazwisko.pdf
 
ETAP 5
Wykonaj funkcjonalną makietę aplikacji działającą na środowisku docelowym (Android) w oparciu o wykonany w etapie 4. projekt.


TERMIN I METODA DOSTARCZENIA REALIZACJI
Termin realizacji do końca dnia: 14 czerwca 2024 r.

Forma dostarczenia: Wyślij czytelnie opisany e-mail na adresy: jakub.balicki@asp.lodz.pl i daria.luka@asp.lodz.pl zawierający link (aktywny do minimum do dnia 18 czerwca 2024 r.) do pobrania archiwum ZIP zawierającego:
- Plik APK z instalerem aplikacji funkcjonującej w systemie Google Android 6 lub nowszego. Plik należy nazwać: imie_nazwisko.apk 
- Nagranie ekranowe aplikacji. Materiał wideo w pliku MP4 (zgodnym z odtwarzaczami VLC Media Player 3 lub nowszym i Apple QuickTime Player 9 lub nowszym). Plik należy nazwać: imie_nazwisko.mp4 
- Plik PDF z planszą prezentującą projekt oraz ścieżkę użytkownika w formacie 70x100 cm (układ pionowy, litery zamienione na ścieżki/krzywe lub załączone fonty). Plik należy nazwać: imie_nazwisko.pdf  
Plik archiwum .ZIP nazwij:
imie_nazwisko.ZIP. 


Przykłady podobnych rozwiązań:
https://www.youtube.com/watch?v=dfCPLGdPe0M
https://www.youtube.com/shorts/mmL48EuX_TA
https://www.youtube.com/watch?v=dWEoIv5mYdE
https://www.youtube.com/watch?v=1pqJmmUf49I
https://www.youtube.com/shorts/LBKwz7hRINc




AUDIO
W chwili obecnej ASP ma podpisane umowy z Universal Production Music i Paris Music umożliwiające korzystanie studentom nieodpłatnie z ich zasobów. W tym celu należy wysłać link do utworu oraz skrótowy jego opis na adres jakub.balicki@asp.lodz.pl. W/w treści audio można wykorzystywać wyłącznie na potrzeby zadań realizowanych dla ASP w Łodzi. Proszę pamiętać, że treści widoczne w w/w bazach muzyki nie są dostępne tam bez ograniczenia czasowego.




ZADANIE
dla studentów Nowych Mediów (studiujących drugi rok w pracowni)

Preprodukcja gry komputerowej i materiały prezentacyjne.

ETAP 1
Zaprojektuj pięć kinetycznych składników gry zręcznościowej: bohatera (postać sterowana przez gracza), dwóch NPCów (pozytywnego i negatywnego), 2 składniki interreagujące (pozytywnie lub negatywnie np: zbierane życie, bonus, pułapka redukująca żywotność bohatera,...). Uwzględnij fazy ruchu (przemieszczanie), efekty interakcji (np. kolizji). Na egzamin i przegląd zaprezentuj sprite-sheet przedstawiający fazy ruchu (zakłada się animację poklatkową o niskim fps - maksymalnie 10 kl/sec) i zdarzeń każdej z postaci (plik PDF, 70x100 cm, pionowy).

TERMIN I METODA DOSTARCZENIA REALIZACJI
Termin realizacji do końca dnia:
5 kwietnia 2024 r.
Forma dostarczenia: Wyślij czytelnie opisany e-mail na adresy: jakub.balicki@asp.lodz.pl i daria.luka@asp.lodz.pl zawierający link (aktywny do minimum 9 kwietnia 2024 r.) do pobrania pliku PDF prezentującą projekt oraz ścieżkę użytkownika w formacie 70x100 cm (układ pionowy, litery zamienione na ścieżki/krzywe lub załączone fonty).
Plik należy nazwać: imie_nazwisko.pdf

ETAP 2
Dostarcz wideo z prezentacją zapętlonych zdarzeń ze sprite'ów. Plik MP4 w jakości 1920x1080 (poziomy).

Plik wideo winien być zgodny z odtwarzaczami VLC Media Player 3 lub nowszym i Apple QuickTime Player 9 lub nowszym.

TERMIN I METODA DOSTARCZENIA REALIZACJI
Termin realizacji do końca dnia:
5 kwietnia 2024 r.
Forma dostarczenia: Wyślij czytelnie opisany e-mail na adresy: jakub.balicki@asp.lodz.pl i daria.luka@asp.lodz.pl zawierający link (aktywny do minimum 9 kwietnia 2024 r.) do pobraniaa pliku .
MP4 w archiwum .ZIP.
Pliki należy nazwać: imie_nazwisko.MP4 i
imie_nazwisko.ZIP.

ETAP 3
Zbuduj interaktywną (zalecane) lub animowaną makietę jednego levelu gry wykorzystując uprzedni zaprojektowany sprite'y. Winna być ona udźwiękowiona.
W wypadku makiety wideo należy dostarczyć plik MP4 (rozdzielczość minimalna 550x400 w pionie lub poziomie, maksymalna 1280x720 w pionie lub poziomie).
W wypadku makiety interaktywnej należy dostarczyć plik instalera aplikacji (na środowisko stacjonarne Windows / macOS lub mobilne Android), oraz nagranie ekranowe w formacie MP4 (zalecana rozdzielczość 1280x720 w pionie lub poziomie). Jeżeli swoją interaktywną makietę realizujesz w Adobe Animate to miło widziane będzie dostarczenie też pliku .SWF.
 

TERMIN I METODA DOSTARCZENIA REALIZACJI
Termin realizacji do końca dnia: 14 czerwca 2024 r.
Forma dostarczenia: Wyślij czytelnie opisany e-mail na adresy: jakub.balicki@asp.lodz.pl i daria.luka@asp.lodz.pl zawierający link (aktywny do minimum do dnia 18 czerwca 2024 r.) do pobrania archiwum ZIP zawierającego:Wszystkie składniki będące efektem realizacji etapów 1, 2 i 3.

Plik archiwum .ZIP nazwij: imie_nazwisko.ZIP. 




AUDIO
W chwili obecnej ASP ma podpisane umowy z Universal Production Music i Paris Music umożliwiające korzystanie studentom nieodpłatnie z ich zasobów. W tym celu należy wysłać link do utworu oraz skrótowy jego opis na adres jakub.balicki@asp.lodz.pl. W/w treści audio można wykorzystywać wyłącznie na potrzeby zadań realizowanych dla ASP w Łodzi. Proszę pamiętać, że treści widoczne w w/w bazach muzyki nie są dostępne tam bez ograniczenia czasowego.






Materiały pomocnicze

Przykładowe filmy prezentujące stopień powiązania zapisów scenariuszowych z finalnie dystrybuowanymi materiałami:
Jabberwocky: www.youtube.com/watch?v=fkcg3hKEP0Y  lub www.youtube.com/watch?v=fKWGVgPZQfw
Yellow Submarine (link ważny ograniczony czasowo): .... 
Analogowe i cyfrowe wideo (slajdy wykładu): plik PDF
 
   



Harmonogram

13 lutego - podanie nowego zadania - Jakub Balicki
20 lutego - Daria Łuka
27 lutego -
Jakub Balicki
5 marca -
Jakub Balicki 
12 marca -
Jakub Balicki
19 marca -
Daria Łuka
26 marca -
Jakub Balicki
 9 kwietnia
- Jakub Balicki
16 kwietnia
- Jakub Balicki 
23 kwietnia
- Daria Łuka
7 maja -
14 maja -
21 maja -
28 maja -
4 czerwca - ostatni dzień zajęć -









Sesja letnia 2023/2024

Jeszcze nie ustalono.



 




Lektury obowiązkowe i takie w miarę potrzeb :-)

Książki:
• Wasyl Kandynski - „Punkt linia a płaszczyzna”
• Paul Wells - „Animacja” Wydawnictwa Naukowe PWN S.A.
• Paweł Sitkiewicz - „Polska szkoła Animacji” Wydawnictwo słowo obraz terytoria Gdańsk 2011
• „Studio Ghibli: Miejsce filmu animowanego w japońskiej kulturze” - praca zbiorowa Wydawnictwo Kirin 2012
• Giuseppe Cristiano - „Kurs tworzenia storybordów” A.B.E. Dom Wydawniczy Warszawa 2008
• Mariusz Frukacz - „Rozmowy o animacji: 24 klatki na sekundę”
• Rudolf Arnheim – „Sztuka i percepcja wzrokowa”, Słowo / Obraz Terytoria, 2004
• Frutiger A. – „Człowiek i jego znaki”, Wydawnictwo Do, 2005
• Robert Bringhurst – „Elementarz stylu w typografii”, Design Plus, 2007
• Jost Hochuli – „Detal w typografii”, D2D.PL, 2009

Linki:
skrócona instrukcja do Blackmagicdesign DaVinci (PL): http://qba.4x.com.pl/davinci/
dokumentacja do Adobe Premiere on-line (PL / ENG): https://helpx.adobe.com/pl/support/premiere-pro.html
dokumentacja do Adobe AfterEffects on-line (PL / ENG): https://helpx.adobe.com/pl/support/after-effects.html
dokumentacja do Adobe Media Encoder on-line (PL / ENG): https://helpx.adobe.com/pl/support/media-encoder.html
dokumentacja do Adobe Animate on-line (PL / ENG): https://helpx.adobe.com/pl/support/animate.html
nauka języka ActionScript 3.0 (PL): https://help.adobe.com/pl_PL/as3/learn/index.html
dokumentacja do Adobe Photoshop on-line (PL / ENG): https://helpx.adobe.com/pl/support/photoshop.html
dokumentacja do Adobe Illustrator on-line (PL / ENG): https://helpx.adobe.com/pl/illustrator/user-guide.html
podręcznik do Adobe Illustrator CS3 (PL): https://www.adobe.com/support/documentation/archived_content/pl/illustrator/cs3/illustrator_cs3_help.pdf
skrócony podręcznik do Final Cut Pro X (PL): pobierz plik PDF 
angielskojęzyczny podręcznik do Final Cut Pro X na stronie producenta (ENG): pobierz plik PDF   


Wsparcie techniczne


Bazę wideotutoriali (powstałą głównie w czasie epidemii - proszę wybaczyć jakość techniczną, była to potrzeba chwili) znajdziesz na serwisie Youtube pod tym linkiem: www.youtube.com/channel/UCs0RbGqVCqTd6lzavN1cYcw/videos

Bazę wideotutoriali związanych z UNITY znajdziesz pod tym adresem: https://www.youtube.com/playlist?list=PLuIW4gzlx_05R66C0hQv-tHKAVKUZgPmJ

Playlista tutoriali z Premiere: https://www.youtube.com/playlist?list=PLuIW4gzlx_05FMd78t7FM-mMekkenK21Z

Playlista tutoriali z After Effects: https://www.youtube.com/playlist?list=PLuIW4gzlx_04vV0EG4gR1Hi23OUgCSg4d

Pomoce naukowe (w tym polskojęzyczne tutoriale, ćwiczenia i skrótowe instrukcje obsługi do programów takich jak Adobe Illustrator, Adobe Photoshop, Adobe ImageReady, Maxon Cinema4d, Apple Final Cut Pro, Apple QuickTime Pro, Macromedia Flash MX i innych) przydatne przy realizacji ćwiczeń semestralnych i nie tylko można znalezc tutaj.