Pracownia Projektowania
Grafiki Multimedialnej
i Gier





Gdzie i kiedy...

Zajęcia prowadzone są w sali 119, budynek główny przy ul. Wojska Polskiego 121, piętro pierwsze, skrzydło B.

Przykłady realizacji semestralnych i dyplomowych w serwisie YouTube: https://www.youtube.com/channel/UCGDf0c0FYrEbsnTfXK99q2A/videos

Pracownia znajduje się w strukturach Instytutu Projektowania Graficznego, Wydziału Sztuk Projektowych (www.asp.lodz.pl/index.php/pl/wsp2-home) Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi (www.asp.lodz.pl). Z powodu niesprawności (problemy techniczne, nieaktualne lub brakujące dane....) internetowej strony Uczelni więcej informacji można znaleźć pod linkiem: www.grafikaprojektowa.pl/

Pracownię prowadzą: dr hab. Jakub Balicki prof. uczelni i mgr Daria Łuka.

Z czym od strony problematyki projektowej i realizacyjnej spotkasz się w pracowni:
Projektowanie i realizacja kinetycznej grafiki i animacji reklamowych do etapu uzyskania materiałów cyfrowego wideo (MP4) czy animacji w formacie GIF.
Projektowanie i prototypowanie aplikacji na komputery i urządzenia mobilne do poziomu wdrożeń czy funkcjonalnych makiet na środowiskach docelowych.
Oprogramowanie z jakim się spotkasz.
Obligatoryjnie:
Adobe Premiere, Adobe After Effects, Adobe Encoder, Audacity, Adobe Animate + AS3 lub/i Unity + C#
Dodatkowo:
Avidemux, Adobe Photoshop, Adobe Ilustrator, Maxon Cinema4D, BMD DaVinci Resolve, Apple Final Cut Pro,...


Kontakt

Kontakt do prowadzących pracownię:  jakub.balicki@asp.lodz.pl i daria.luka@asp.lodz.pl





Zadania semestralne

na rok akademicki 2024-2025


SEMESTR II (letni)
dla studentów I roku Projektowania Graficznego (mgr) i studentów Grafiki studiujących drugi semestr w pracowni




GRA ZRĘCZNOŚCIOWA NA URZĄDZENIA STACJONARNE

Pracując w grupie dwu lub trzy osobowej zaprojektuj i zrealizuj grę zręcznościową (platformową) w postaci interaktywnego prototypu na środowiska Windows lub/i macOS.
Rozwiązanie powinno być przeznaczone na urządzenia stacjonarne. Winna być ona sterowana myszką (wskazanie + lewy przycisk myszy) lub/i klawiszami.
Wymagany kadr 16x9, 1280x720 pikseli (orientacja pozioma).
Aplikacja winna posiadać warstwę audialną.

Zadanie przeznaczone do realizacji w grupach 2 lub 3 osobowych.

Aplikacja winna zawierać minimum moduły takie jak:
1) Intro (minimum 5 - 30 sekund).
2) Menu główne.
3) Instrukcję.
4) Informacje autorskie (o autorze, pracowni, prowadzących, roku realizacji, nieautorskich składnikach wykorzystanych w projekcie).
5) Jeden grywalny poziom (level) / lub wątek narracyjny (quest).
6) Ekrany informujące o sukcesie lub porażce.
Gra winna posiadać warstwę audialną.

Należy dołożyć starań by interfejs i menu były czytelne i intuicyjne w obsłudze.
Należy zwrócić na uwagę na to by gra i jej interfejs obsługowy (menu) były spójne stylistycznie.
Podstawowy moduł aplikacji musi funkcjonować off-line.

ETAP 1 (moodboard)

Zaprojektuj i przedstaw w postaci planszy koncepcyjnej inspiracje i założenia projektowanej gry.
Winna ona zawierać:
- Tytuł gry w postaci projektu logotypu.
- Opis zawierający: imię i nazwisko studenta, rok realizacji, nazwa pracowni, prowadzący pracownię.
- Krótki opis zasad i mechaniki projektowanej gry (do 500 słów).
- Prezentację koncepcji wiodących składników graficznych (wybrane ekrany robocze lub/i projekty wybranych postaci czy przedmiotów lub/i projekty wybranych składników graficznych grywalnego poziomu jak np: matte painting czy efekty zdarzeniowe np: kolizji obiektów).
- Informować o składzie zepołu projektowego.


TERMIN I METODA DOSTARCZENIA REALIZACJI
Czytelnie opisana plansza koncepcyjna w postaci pliku PDF 70x100 cm o orientacji pionowej (fonty zamienione na krzywe/ścieżki lub załączone w pliku) winna być dostarczona na przegląd do końca dnia 20 marca 2025 r. poprzez wysłanie czytelnie opisanego e-maila na adresy:
jakub.balicki@asp.lodz.pl i daria.luka@asp.lodz.pl. Winien on zawierać link do pobrania pliku PDF w archiweum .ZIP (aktywnego do minimum dnia 25 marca 2025 r.).


ETAP 2

Zaprojektuj i wykonaj funkcjonalną ("klikalną") makietę planowanej aplikacji. Powinna ona prezentować najistotniejsze akcje i interakcje w grze. Nie musi posiadać osadzonych docelowych form składników graficznych, animacyjnych czy audialnych.

TERMIN I METODA DOSTARCZENIA REALIZACJI
Wygenerowana do postaci aplikacji zgodnych z systemem Windows i macOS oraz nagrania ekranowego w postaci pliku MP4 (zgodnego z odtwarzaczami VLC Media Player 3 lub nowszym i Apple QuickTime Player 9 lub nowszym), oraz ewentualnie pliku .SWF (jeżeli aplikacja powstaje w Adobe Animate) winna być dostarczona na przegląd do końca dnia 27 kwietnia 2025 r. poprzez wysłanie czytelnie opisanego e-maila na adresy:
jakub.balicki@asp.lodz.pl i daria.luka@asp.lodz.pl. Winien on zawierać link do pobrania pliku archiwum .ZIP zawierającego wyżej opisane składniki (aktywnego do minimum dnia 29 kwietnia 2025 r.).


ETAP 3

W toku korekt zrealizuj prototyp gry (do postaci plików .EXE lub/i .APP)
i nagranie ekranowe w postaci udźwiękowionego pliku MP4 (rozdzielczość: 1280x720, orientacja pozioma, zgodnego z odtwarzaczami VLC Media Player 3 lub nowszym i Apple QuickTime Player 9 lub nowszym) prezentującego funkcjonalności prototypu.
W wypadku rozwiązań opartych o Animate mile widziane będzie dostarczenie pliku .SWF.
Prototyp winien funcjonować off-line.



Przykłady podobnych rozwiązań:
https://www.youtube.com/watch?v=zcLZfcNU71A
https://www.youtube.com/watch?v=Z8xzOlrnemo






SEMESTR VI (letni) 
dla studentów III roku Projektowania Graficznego (pracownia do wyboru)


Realizacja pracy dyplomowej zgodnie zatwierdzonym tematem i z wytycznymi Instytutu Projektowania Graficznego oraz korektami udzielanymi przez prowadzących.
Praca taka powinna zawierać w części praktycznej interaktywny projekt multumedialny (prototyp aplikacji/gry/rozwiązania interaktywnego) i prezentujące go nagranie(a) ekranowe. Dodakowo zalecane są cyfrowe lub fizyczne składniki kampanii promującej projekt. Ostatnim niezbędnym elementem jest opis projektu (w postaci pliku PDF).






SEMESTR VI (letni) 
dla studentów ostatniego roku Grafiki


Realizacja aneksu zgodnie korektami udzielanymi przez prowadzących.
Aneks winien być rozwiązaniem interaktywnym realizowanym w przestrzeni cyfrowej.






Pomoce naukowe


AUDIO
W chwili obecnej ASP ma podpisane umowy z Universal Production Music i Paris Music umożliwiające korzystanie studentom nieodpłatnie z ich zasobów. W tym celu należy wysłać link do utworu oraz skrótowy jego opis na adres jakub.balicki@asp.lodz.pl. W/w treści audio można wykorzystywać wyłącznie na potrzeby zadań realizowanych dla ASP w Łodzi. Proszę pamiętać, że treści widoczne w w/w bazach muzyki nie są dostępne tam bez ograniczenia czasowego. Na przełomie jesieni/zimy podpisywana jest zazwyczaj nowa umowa, w tym okresie bywają czasowe problemy z dostępem do w/w baz.

Referencja do animacji postci: cykluruchuBOK.jpg


Harmonogram

Jest aktualizowany na bieżąco (prawie zawsze ulegał zmianie na przestrzeni semestru)!

1) 19 lutego
- Jakub Balicki / Daria Łuka
2) 26 lutego - Jakub Balicki
3) 5 marca - Daria Łuka
4) 19 marca - Jakub Balicki

5) 26 marca - Jakub Balicki
6) 2 kwietnia - Jakub Balicki
7) 9 kwietnia - Daria Łuka

8) 16 kwietnia - Jakub Balicki (moduł poranny) i
Daria Łuka od połowy (moduł popołudniowy)
9) 23 kwietnia - Daria Łuka
10) 30 kwietnia - Daria Łuka
11) 7 maja - Daria Łuka
12) 14 maja
- Daria Łuka
13) 21 maja - Jakub Balicki
14) 28 maja - Daria Łuka
15) 4 czerwca
- Jakub Balicki

 

 




Sesja letnia 2024/2025


TERMIN PODSTAWOWY
Przewidywany termin: środa dnia 11 czerwca 2024 r. godzina 10h00 sala 119.
Warunki podejścia: końca dnia 6 czerwca 2025 r. dostarczyć komplet realizacji z semestru poprzez wysłanie na adresy:
jakub.balicki@asp.lodz.pl i daria.luka@asp.lodz.pl czytelnie opisanego linku do ich pobrania w postaci jednego archiwum ZIP (link winien być aktywny minimum do końca dnia 11 czerwca 2025).






Lektury obowiązkowe i takie w miarę potrzeb :-)

Książki:
• Wasyl Kandynski - „Punkt linia a płaszczyzna”
• Paul Wells - „Animacja” Wydawnictwa Naukowe PWN S.A.
• Paweł Sitkiewicz - „Polska szkoła Animacji” Wydawnictwo słowo obraz terytoria Gdańsk 2011
• „Studio Ghibli: Miejsce filmu animowanego w japońskiej kulturze” - praca zbiorowa Wydawnictwo Kirin 2012
• Giuseppe Cristiano - „Kurs tworzenia storybordów” A.B.E. Dom Wydawniczy Warszawa 2008
• Mariusz Frukacz - „Rozmowy o animacji: 24 klatki na sekundę”
• Rudolf Arnheim – „Sztuka i percepcja wzrokowa”, Słowo / Obraz Terytoria, 2004
• Frutiger A. – „Człowiek i jego znaki”, Wydawnictwo Do, 2005
• Robert Bringhurst – „Elementarz stylu w typografii”, Design Plus, 2007
• Jost Hochuli – „Detal w typografii”, D2D.PL, 2009

Linki:
skrócona instrukcja do Blackmagicdesign DaVinci (PL): http://qba.4x.com.pl/davinci/
dokumentacja do Adobe Premiere on-line (PL / ENG): https://helpx.adobe.com/pl/support/premiere-pro.html
dokumentacja do Adobe AfterEffects on-line (PL / ENG): https://helpx.adobe.com/pl/support/after-effects.html
dokumentacja do Adobe Media Encoder on-line (PL / ENG): https://helpx.adobe.com/pl/support/media-encoder.html
dokumentacja do Adobe Animate on-line (PL / ENG): https://helpx.adobe.com/pl/support/animate.html
nauka języka ActionScript 3.0 (PL): https://help.adobe.com/pl_PL/as3/learn/index.html
dokumentacja do Adobe Photoshop on-line (PL / ENG): https://helpx.adobe.com/pl/support/photoshop.html
dokumentacja do Adobe Illustrator on-line (PL / ENG): https://helpx.adobe.com/pl/illustrator/user-guide.html
podręcznik do Adobe Illustrator CS3 (PL): https://www.adobe.com/support/documentation/archived_content/pl/illustrator/cs3/illustrator_cs3_help.pdf
skrócony podręcznik do Final Cut Pro X (PL): pobierz plik PDF 
angielskojęzyczny podręcznik do Final Cut Pro X na stronie producenta (ENG): pobierz plik PDF   


Wsparcie techniczne


Bazę wideotutoriali (powstałą głównie w czasie epidemii - proszę wybaczyć jakość techniczną, była to potrzeba chwili) znajdziesz na serwisie Youtube pod tym linkiem: www.youtube.com/channel/UCs0RbGqVCqTd6lzavN1cYcw/videos

Bazę wideotutoriali związanych z UNITY znajdziesz pod tym adresem: https://www.youtube.com/playlist?list=PLuIW4gzlx_05R66C0hQv-tHKAVKUZgPmJ

Playlista tutoriali z Premiere: https://www.youtube.com/playlist?list=PLuIW4gzlx_05FMd78t7FM-mMekkenK21Z

Playlista tutoriali z After Effects: https://www.youtube.com/playlist?list=PLuIW4gzlx_04vV0EG4gR1Hi23OUgCSg4d

Pomoce naukowe (w tym polskojęzyczne tutoriale, ćwiczenia i skrótowe instrukcje obsługi do programów takich jak Adobe Illustrator, Adobe Photoshop, Adobe ImageReady, Maxon Cinema4d, Apple Final Cut Pro, Apple QuickTime Pro, Macromedia Flash MX i innych) przydatne przy realizacji ćwiczeń semestralnych i nie tylko można znalezc tutaj.