Pracownia Projektowania
Grafiki Multimedialnej
i Gier
Gdzie
i kiedy...
Zajęcia prowadzone są
w sali 119, budynek główny przy ul. Wojska Polskiego 121, piętro
pierwsze, skrzydło B.
Przykłady realizacji semestralnych i dyplomowych w serwisie
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UCGDf0c0FYrEbsnTfXK99q2A/videos
Pracownia znajduje się w strukturach Instytutu Projektowania
Graficznego, Wydziału Sztuk Projektowych (www.asp.lodz.pl/index.php/pl/wsp2-home)
Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi (www.asp.lodz.pl). Z powodu
niesprawności (problemy techniczne, nieaktualne lub brakujące
dane....) internetowej strony Uczelni więcej informacji można
znaleźć pod linkiem: www.grafikaprojektowa.pl/
Pracownię
prowadzą: dr hab. Jakub Balicki prof. uczelni i mgr Daria Łuka.
Z czym od strony problematyki projektowej i realizacyjnej
spotkasz się w pracowni:
Projektowanie i realizacja kinetycznej grafiki i animacji
reklamowych do etapu uzyskania materiałów cyfrowego wideo (MP4)
czy animacji w formacie GIF.
Projektowanie i prototypowanie aplikacji na komputery i
urządzenia mobilne do poziomu wdrożeń czy funkcjonalnych makiet
na środowiskach docelowych.
Oprogramowanie
z jakim się spotkasz.
Obligatoryjnie:
Adobe Premiere, Adobe After Effects, Adobe Encoder, Audacity,
Adobe Animate + AS3 lub/i Unity + C#
Dodatkowo:
Avidemux,
Adobe Photoshop, Adobe Ilustrator, Maxon Cinema4D, BMD DaVinci
Resolve, Apple Final Cut Pro,...
Kontakt
Kontakt do prowadzących
pracownię: jakub.balicki@asp.lodz.pl
i daria.luka@asp.lodz.pl
Zadania semestralne
na rok akademicki 2023-2024
SEMESTR
I (letni)
dla studentów I roku Projektowania Graficznego
ZADANIE
Zaprojektuj i zrealizuj grę (o
dowolnej tematyce) w postaci interaktywnego prototypu na
środowiska Windows i Mac OS X.
Rozwiązanie powinno być przeznaczone na urządzenia
stacjonarne. Winna być ona sterowana myszką (wskazanie +
lewy przycisk myszy). Wymagany kadr 16x9, 1280x720 pikseli
(orientacja pozioma).
Aplikacja winna posiadać warstwę audialną.
Zadanie przeznaczone do realizacji w grupach 2 lub 3
osobowych.
Aplikacja winna zawierać minimum moduły takie jak:
1) Intro (minimum 5 - 30 sekund).
2) Menu główne.
3) Instrukcję.
4) Informacje autorskie (o autorze, pracowni, prowadzących,
roku realizacji, nieautorskich składnikach wykorzystanych w
projekcie).
5) Jeden grywalny poziom (level) / lub wątek narracyjny
(quest).
6) Ekrany informujące o sukcesie lub porażce.
Gra winna posiadać warstwę audialną.
Należy dołożyć starań by interfejs i menu były czytelne i
intuicyjne w obsłudze.
Należy zwrócić na uwagę na to by gra i jej interfejs
obsługowy (menu) były spójne stylistycznie.
Podstawowy moduł aplikacji musi funkcjonować off-line.
ETAP 1
Zaprojektuj i przedstaw w postaci planszy koncepcyjnej.
Winna ona zawierać:
- Tytuł gry w postaci projektu logotypu.
- Opis zawierający: imię i nazwisko studenta, rok
realizacji, nazwa pracowni, prowadzący pracownię.
- Krótki opis zasad i mechaniki projektowanej gry (do 500
słów).
- Prezentację koncepcji wiodących składników graficznych
(wybrane ekrany robocze lub/i projekty wybranych postaci czy
przedmiotów lub/i projekty wybranych składników graficznych
grywalnego poziomu jak np: matte painting czy efekty
zdarzeniowe np: kolizji obiektów).
TERMIN I METODA DOSTARCZENIA REALIZACJI
Czytelnie opisana plansza koncepcyjna w postaci pliku
PDF 70x100 cm o orientacji pionowej (fonty zamienione na
krzywe/ścieżki lub załączone w pliku) winna być dostarczona
na przegląd do końca dnia 16 marca 2024 r. poprzez wysłanie
czytelnie opisanego e-maila na adresy: jakub.balicki@asp.lodz.pl
i daria.luka@asp.lodz.pl.
Winien on zawierać link do pobrania pliku PDF (aktywnego do
minimum dnia 22 marca 2024 r.).
ETAP 2
Zaprojektuj i wykonaj funkcjonalną ("klikalną") makietę
planowanej aplikacji. Powinna ona prezentować
najistotniejsze akcje i interakcje w grze. Nie musi posiadać
osadzonych docelowych form składników graficznych,
animacyjnych czy audialnych.
TERMIN I METODA DOSTARCZENIA REALIZACJI
Wygenerowana do postaci aplikacji zgodnych z systemem
Windows i macOS oraz nagrania ekranowego w postaci pliku MP4
(zgodnego z odtwarzaczami VLC Media Player 3 lub nowszym i
Apple QuickTime Player 9 lub nowszym), oraz ewentualnie
pliku .SWF (jeżeli Twoja aplikacja powstaje w Adobe Animate)
winna być dostarczona na przegląd do końca dnia 21 kwietnia
2024 r. poprzez wysłanie czytelnie opisanego e-maila na
adresy: jakub.balicki@asp.lodz.pl
i daria.luka@asp.lodz.pl.
Winien on zawierać link do pobrania pliku archiwum .ZIP
zawierającego wyżej opisane składniki (aktywnego do minimum
dnia 24 kwietnia 2024 r.).
ETAP 3
W toku korekt zrealizuj zaprojektowaną grę.
TERMIN I METODA DOSTARCZENIA REALIZACJI
Relizacja dostarczona winna być na egzamin, na zasadach
opisanych poniżej.
EGZAMIN
Na egzamin należy dostarczyć plik z planszą koncepcyjną
(PDF), pliki programów (lub ich instalery) dla systemów
Windows (.EXE) i macOS (.APP) oraz nagranie ekranowe w
postaci udźwiękowionego pliku MP4 (rozdzielczość: 1280x720,
orientacja pozioma, zgodnego z odtwarzaczami VLC Media
Player 3 lub nowszym i Apple QuickTime Player 9 lub nowszym)
prezentującego funkcjonalności prototypu. W wypadku
rozwiązań opartych o Animate mile widziane będzie
dostarczenie pliku .SWF.
Dostarczenie realizacji winno nastąpić poprzez wysłanie do
dnia 12 czerwca 2024 r. czytelnie opisanej wiadomości e-mail
na adresy: jakub.balicki@asp.lodz.pl
i daria.luka@asp.lodz.pl.
Winna ona zawierać link do pobrania pliku archiwum .ZIP
zawierającego wyżej opisane składniki (aktywnego do minimum
dnia 14 czerwca 2024 r.).
AUDIO
W chwili obecnej ASP ma podpisane umowy z Universal
Production Music i Paris Music umożliwiające korzystanie
studentom nieodpłatnie z ich zasobów. W tym celu należy
wysłać link do utworu oraz skrótowy jego opis na adres jakub.balicki@asp.lodz.pl.
W/w treści audio można wykorzystywać wyłącznie na potrzeby
zadań realizowanych dla ASP w Łodzi. Proszę pamiętać, że
treści widoczne w w/w bazach muzyki nie są dostępne tam
bez ograniczenia czasowego.
Harmonogram
16 lutego - podanie nowego zadania - Jakub Balicki
23 lutego - Daria Łuka - zmiana ->
Jakub Balicki
1 marca - Daria Łuka
8 marca - Jakub Balicki
13 marca - Daria
Łuka - zmiana -> Jakub Balicki
15 marca - Jakub Balicki - zmiana ->
Daria Łuka
22 marca - Daria Łuka - zmiana ->
Jakub Balicki
5 kwietnia - Jakub Balicki
12 kwietnia - Daria Łuka
19 kwietnia - Jakub Balicki
26 kwietnia - Jakub Balicki
10 maja
17 maja
24 maja
7 czerwca - ostatnie zajęcia
Sesja
letnia 2023/2024
Termin
egzaminu: jeszcze nie ustalono.
Warunki podejścia: student winien dostarczyć komplet
realizacji z semestru poprzez wysłanie na adresy: jakub.balicki@asp.lodz.pl
i daria.luka@asp.lodz.pl
czytelnie opisanego linku do ich pobrania w postaci
jednego archiwum ZIP do końca dnia 12 czerwca.
Lektury obowiązkowe i takie w
miarę potrzeb :-)
Książki:
• Wasyl Kandynski - „Punkt linia a płaszczyzna”
• Paul Wells - „Animacja” Wydawnictwa Naukowe PWN S.A.
• Paweł Sitkiewicz - „Polska szkoła Animacji” Wydawnictwo słowo
obraz terytoria Gdańsk 2011
• „Studio Ghibli: Miejsce filmu animowanego w japońskiej
kulturze” - praca zbiorowa Wydawnictwo Kirin 2012
• Giuseppe Cristiano - „Kurs tworzenia storybordów” A.B.E. Dom
Wydawniczy Warszawa 2008
• Mariusz Frukacz - „Rozmowy o animacji: 24 klatki na sekundę”
• Rudolf Arnheim – „Sztuka i percepcja wzrokowa”, Słowo / Obraz
Terytoria, 2004
• Frutiger A. – „Człowiek i jego znaki”, Wydawnictwo Do, 2005
• Robert Bringhurst – „Elementarz stylu w typografii”, Design
Plus, 2007
• Jost Hochuli – „Detal w typografii”, D2D.PL, 2009
Linki:
skrócona instrukcja do Blackmagicdesign DaVinci (PL): http://qba.4x.com.pl/davinci/
dokumentacja do Adobe Premiere on-line (PL / ENG): https://helpx.adobe.com/pl/support/premiere-pro.html
dokumentacja do Adobe AfterEffects on-line (PL / ENG): https://helpx.adobe.com/pl/support/after-effects.html
dokumentacja do Adobe Media Encoder on-line (PL / ENG): https://helpx.adobe.com/pl/support/media-encoder.html
dokumentacja do Adobe Animate on-line (PL / ENG): https://helpx.adobe.com/pl/support/animate.html
nauka języka ActionScript 3.0 (PL): https://help.adobe.com/pl_PL/as3/learn/index.html
dokumentacja do Adobe Photoshop on-line (PL / ENG): https://helpx.adobe.com/pl/support/photoshop.html
dokumentacja do Adobe Illustrator on-line (PL / ENG): https://helpx.adobe.com/pl/illustrator/user-guide.html
podręcznik do Adobe Illustrator CS3 (PL): https://www.adobe.com/support/documentation/archived_content/pl/illustrator/cs3/illustrator_cs3_help.pdf
skrócony podręcznik do Final Cut Pro X (PL): pobierz
plik PDF
angielskojęzyczny podręcznik do Final Cut Pro X na stronie
producenta (ENG): pobierz
plik PDF