Pracownia Projektowania
Grafiki Multimedialnej
i Gier





Gdzie i kiedy...

Zajęcia prowadzone są w sali 119, budynek główny przy ul. Wojska Polskiego 121, piętro pierwsze, skrzydło B.

Przykłady realizacji semestralnych i dyplomowych w serwisie YouTube: https://www.youtube.com/channel/UCGDf0c0FYrEbsnTfXK99q2A/videos

Pracownia znajduje się w strukturach Instytutu Projektowania Graficznego, Wydziału Sztuk Projektowych (www.asp.lodz.pl/index.php/pl/wsp2-home) Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi (www.asp.lodz.pl). Z powodu niesprawności (problemy techniczne, nieaktualne lub brakujące dane....) internetowej strony Uczelni więcej informacji można znaleźć pod linkiem: www.grafikaprojektowa.pl/

Pracownię prowadzą: dr hab. Jakub Balicki prof. uczelni i mgr Daria Łuka.

Z czym od strony problematyki projektowej i realizacyjnej spotkasz się w pracowni:
Projektowanie i realizacja kinetycznej grafiki i animacji reklamowych do etapu uzyskania materiałów cyfrowego wideo (MP4) czy animacji w formacie GIF.
Projektowanie i prototypowanie aplikacji na komputery i urządzenia mobilne do poziomu wdrożeń czy funkcjonalnych makiet na środowiskach docelowych.
Oprogramowanie z jakim się spotkasz.
Obligatoryjnie:
Adobe Premiere, Adobe After Effects, Adobe Encoder, Audacity, Adobe Animate + AS3 lub/i Unity + C#
Dodatkowo:
Avidemux, Adobe Photoshop, Adobe Ilustrator, Maxon Cinema4D, BMD DaVinci Resolve, Apple Final Cut Pro,...


Kontakt

Kontakt do prowadzących pracownię:  jakub.balicki@asp.lodz.pl i daria.luka@asp.lodz.pl





Zadania semestralne

na rok akademicki 2023-2024


SEMESTR I (letni)
dla studentów I roku Projektowania Graficznego




ZADANIE

Zaprojektuj i zrealizuj grę (o dowolnej tematyce) w postaci interaktywnego prototypu na środowiska Windows i Mac OS X.
Rozwiązanie powinno być przeznaczone na urządzenia stacjonarne. Winna być ona sterowana myszką (wskazanie + lewy przycisk myszy). Wymagany kadr 16x9, 1280x720 pikseli (orientacja pozioma).
Aplikacja winna posiadać warstwę audialną.

Zadanie przeznaczone do realizacji w grupach 2 lub 3 osobowych.

Aplikacja winna zawierać minimum moduły takie jak:
1) Intro (minimum 5 - 30 sekund).
2) Menu główne.
3) Instrukcję.
4) Informacje autorskie (o autorze, pracowni, prowadzących, roku realizacji, nieautorskich składnikach wykorzystanych w projekcie).
5) Jeden grywalny poziom (level) / lub wątek narracyjny (quest).
6) Ekrany informujące o sukcesie lub porażce.
Gra winna posiadać warstwę audialną.

Należy dołożyć starań by interfejs i menu były czytelne i intuicyjne w obsłudze.
Należy zwrócić na uwagę na to by gra i jej interfejs obsługowy (menu) były spójne stylistycznie.
Podstawowy moduł aplikacji musi funkcjonować off-line.

ETAP 1

Zaprojektuj i przedstaw w postaci planszy koncepcyjnej.
Winna ona zawierać:
- Tytuł gry w postaci projektu logotypu.
- Opis zawierający: imię i nazwisko studenta, rok realizacji, nazwa pracowni, prowadzący pracownię.
- Krótki opis zasad i mechaniki projektowanej gry (do 500 słów).
- Prezentację koncepcji wiodących składników graficznych (wybrane ekrany robocze lub/i projekty wybranych postaci czy przedmiotów lub/i projekty wybranych składników graficznych grywalnego poziomu jak np: matte painting czy efekty zdarzeniowe np: kolizji obiektów).


TERMIN I METODA DOSTARCZENIA REALIZACJI
Czytelnie opisana plansza koncepcyjna w postaci pliku PDF 70x100 cm o orientacji pionowej (fonty zamienione na krzywe/ścieżki lub załączone w pliku) winna być dostarczona na przegląd do końca dnia 16 marca 2024 r. poprzez wysłanie czytelnie opisanego e-maila na adresy: jakub.balicki@asp.lodz.pl i daria.luka@asp.lodz.pl. Winien on zawierać link do pobrania pliku PDF (aktywnego do minimum dnia 22 marca 2024 r.).


ETAP 2

Zaprojektuj i wykonaj funkcjonalną ("klikalną") makietę planowanej aplikacji. Powinna ona prezentować najistotniejsze akcje i interakcje w grze. Nie musi posiadać osadzonych docelowych form składników graficznych, animacyjnych czy audialnych.


TERMIN I METODA DOSTARCZENIA REALIZACJI
Wygenerowana do postaci aplikacji zgodnych z systemem Windows i macOS oraz nagrania ekranowego w postaci pliku MP4 (zgodnego z odtwarzaczami VLC Media Player 3 lub nowszym i Apple QuickTime Player 9 lub nowszym), oraz ewentualnie pliku .SWF (jeżeli Twoja aplikacja powstaje w Adobe Animate) winna być dostarczona na przegląd do końca dnia 21 kwietnia 2024 r. poprzez wysłanie czytelnie opisanego e-maila na adresy: jakub.balicki@asp.lodz.pl i daria.luka@asp.lodz.pl. Winien on zawierać link do pobrania pliku archiwum .ZIP zawierającego wyżej opisane składniki (aktywnego do minimum dnia 24 kwietnia 2024 r.).


ETAP 3

W toku korekt zrealizuj zaprojektowaną grę.

TERMIN I METODA DOSTARCZENIA REALIZACJI
Relizacja dostarczona winna być na egzamin, na zasadach opisanych poniżej.

 

EGZAMIN
Na egzamin należy dostarczyć plik z planszą koncepcyjną (PDF), pliki programów (lub ich instalery) dla systemów Windows (.EXE) i macOS (.APP) oraz nagranie ekranowe w postaci udźwiękowionego pliku MP4 (rozdzielczość: 1280x720, orientacja pozioma, zgodnego z odtwarzaczami VLC Media Player 3 lub nowszym i Apple QuickTime Player 9 lub nowszym) prezentującego funkcjonalności prototypu. W wypadku rozwiązań opartych o Animate mile widziane będzie dostarczenie pliku .SWF.
Dostarczenie realizacji winno nastąpić poprzez wysłanie do dnia 12 czerwca 2024 r. czytelnie opisanej wiadomości e-mail na adresy: jakub.balicki@asp.lodz.pl i daria.luka@asp.lodz.pl. Winna ona zawierać link do pobrania pliku archiwum .ZIP zawierającego wyżej opisane składniki (aktywnego do minimum dnia 14 czerwca 2024 r.).



AUDIO
W chwili obecnej ASP ma podpisane umowy z Universal Production Music i Paris Music umożliwiające korzystanie studentom nieodpłatnie z ich zasobów. W tym celu należy wysłać link do utworu oraz skrótowy jego opis na adres jakub.balicki@asp.lodz.pl. W/w treści audio można wykorzystywać wyłącznie na potrzeby zadań realizowanych dla ASP w Łodzi. Proszę pamiętać, że treści widoczne w w/w bazach muzyki nie są dostępne tam bez ograniczenia czasowego.







Harmonogram

16 lutego - podanie nowego zadania - Jakub Balicki
23 lutego - Daria Łuka - zmiana -> Jakub Balicki
1 marca -
Daria Łuka
8 marca - Jakub Balicki
13 marca -
Daria Łuka - zmiana -> Jakub Balicki
15 marca - Jakub Balicki - zmiana -> Daria Łuka
22 marca - Daria Łuka - zmiana -> Jakub Balicki
5 kwietnia
- Jakub Balicki
12 kwietnia
- Daria Łuka
19 kwietnia
- Jakub Balicki
26 kwietnia
- Jakub Balicki
10 maja
17 maja
24 maja
7 czerwca - ostatnie zajęcia







Sesja letnia 2023/2024

Termin egzaminu: jeszcze nie ustalono.
Warunki podejścia: student winien dostarczyć komplet realizacji z semestru poprzez wysłanie na adresy: jakub.balicki@asp.lodz.pl i daria.luka@asp.lodz.pl czytelnie opisanego linku do ich pobrania w postaci jednego archiwum ZIP do końca dnia 12 czerwca.



 




Lektury obowiązkowe i takie w miarę potrzeb :-)

Książki:
• Wasyl Kandynski - „Punkt linia a płaszczyzna”
• Paul Wells - „Animacja” Wydawnictwa Naukowe PWN S.A.
• Paweł Sitkiewicz - „Polska szkoła Animacji” Wydawnictwo słowo obraz terytoria Gdańsk 2011
• „Studio Ghibli: Miejsce filmu animowanego w japońskiej kulturze” - praca zbiorowa Wydawnictwo Kirin 2012
• Giuseppe Cristiano - „Kurs tworzenia storybordów” A.B.E. Dom Wydawniczy Warszawa 2008
• Mariusz Frukacz - „Rozmowy o animacji: 24 klatki na sekundę”
• Rudolf Arnheim – „Sztuka i percepcja wzrokowa”, Słowo / Obraz Terytoria, 2004
• Frutiger A. – „Człowiek i jego znaki”, Wydawnictwo Do, 2005
• Robert Bringhurst – „Elementarz stylu w typografii”, Design Plus, 2007
• Jost Hochuli – „Detal w typografii”, D2D.PL, 2009

Linki:
skrócona instrukcja do Blackmagicdesign DaVinci (PL): http://qba.4x.com.pl/davinci/
dokumentacja do Adobe Premiere on-line (PL / ENG): https://helpx.adobe.com/pl/support/premiere-pro.html
dokumentacja do Adobe AfterEffects on-line (PL / ENG): https://helpx.adobe.com/pl/support/after-effects.html
dokumentacja do Adobe Media Encoder on-line (PL / ENG): https://helpx.adobe.com/pl/support/media-encoder.html
dokumentacja do Adobe Animate on-line (PL / ENG): https://helpx.adobe.com/pl/support/animate.html
nauka języka ActionScript 3.0 (PL): https://help.adobe.com/pl_PL/as3/learn/index.html
dokumentacja do Adobe Photoshop on-line (PL / ENG): https://helpx.adobe.com/pl/support/photoshop.html
dokumentacja do Adobe Illustrator on-line (PL / ENG): https://helpx.adobe.com/pl/illustrator/user-guide.html
podręcznik do Adobe Illustrator CS3 (PL): https://www.adobe.com/support/documentation/archived_content/pl/illustrator/cs3/illustrator_cs3_help.pdf
skrócony podręcznik do Final Cut Pro X (PL): pobierz plik PDF 
angielskojęzyczny podręcznik do Final Cut Pro X na stronie producenta (ENG): pobierz plik PDF   


Wsparcie techniczne


Bazę wideotutoriali (powstałą głównie w czasie epidemii - proszę wybaczyć jakość techniczną, była to potrzeba chwili) znajdziesz na serwisie Youtube pod tym linkiem: www.youtube.com/channel/UCs0RbGqVCqTd6lzavN1cYcw/videos

Bazę wideotutoriali związanych z UNITY znajdziesz pod tym adresem: https://www.youtube.com/playlist?list=PLuIW4gzlx_05R66C0hQv-tHKAVKUZgPmJ

Playlista tutoriali z Premiere: https://www.youtube.com/playlist?list=PLuIW4gzlx_05FMd78t7FM-mMekkenK21Z

Playlista tutoriali z After Effects: https://www.youtube.com/playlist?list=PLuIW4gzlx_04vV0EG4gR1Hi23OUgCSg4d

Pomoce naukowe (w tym polskojęzyczne tutoriale, ćwiczenia i skrótowe instrukcje obsługi do programów takich jak Adobe Illustrator, Adobe Photoshop, Adobe ImageReady, Maxon Cinema4d, Apple Final Cut Pro, Apple QuickTime Pro, Macromedia Flash MX i innych) przydatne przy realizacji ćwiczeń semestralnych i nie tylko można znalezc tutaj.